Annonser

Gävle resan.

13 08 2011

Hoj Hoj,

Då har resan till Gävle och övergången till ”touring träsket” börjat. Blir säkert en angenäm övergång.

Resan började med buss 8:00 från Rimbo mot Uppsala. Solen strålar från en nästan klarblå himmel. Några små lätta moln. Blir nog en kanondag. 11,5 grader när jag gick upp 6:45.

Framme i Uppsala så blir det frukost. Latte och ost-skink macka. Tåget går 10:02 för fortsatt resa mot Gävle.

Nu sitter jag på tåget mot Gävle. Tog ett tag innan jag hittade min vagn. Vagn nr 3 bör ju vara 3:e vagnen i färdriktningen, men inte hos SJ. Där är det 1:a och det syns inte på utsidan utan först när man kommit på tåget ser man det. Hur som helst så är det mysigt att åka tåg. Tänkte en gång i tiden utbilda mig till lokförare och ångrar mig lite idag varje gång jag ser ett fjärrtåg. Min pappa var lokförare och jag åkte med honom många gånger. Såg igår att det är 20 år sedan han gick bort. Minns han som igår när han stog med sin pipa och försökte få fart på den.

Tåget susade förbi Tierp i 120 km/h och Furuvik passerades strax därefter. Tåget saktade in och jag var framme i Gävle. Hur smidigt som hellst och billigt färhållande till bil. Taxi ut till Lindvalls Motor. Träffad försäljare Tommy Lindvall som visade mig hojen. Love at first sight. Kände och klämde,  kröp och snokade men kunde inte hitta något negativt. Servad för någon månad sedan för 2400 mil. Nästa 3600 enligt boken. En liten service blir det då. Koll av bromsklossar, koll av bromsvätska och motor olja. Nu var det en provtur som gällde. Gled ut fint med ett litet morrande bara. Bra drag genom växlarna. Gick igenom hela registret med växlar (6 st) och alla gick i som smort. Inget klonkande på någon växel. En helt annan känsla och körstil jämfört med Intrudern. Tillbaka till firman igen och göra upp affären.

45 minuter senare så var allt klart och det var dags att svida om till hela munderingen av hojkläder och grensla Varaderon för hemfärd. Gled iväg från Lindvalls Motor och uppsökte närmaste mack. Körde fram till pumpen och tog av mig hjälm åch glasögon. Öppnade tanklocket och såg att hojen var fulltankad!! Hade inte fått i en deciliter ens. Det är man inte van vid. Brukar vara soppa så man kommer till närmaste mack. Killen som sålde den måste precis ha tankat den. Heders. Körde ut från macken och letade mig ut på E4:an mot Uppsala. Upp i 110 och varvräknaren låg på runt 3500 varv och förbrukningen på 0,45/mil. 6:e växeln var ett lyft. Sänkte motorvarvet med 8-900 varv. Satt otroligt skönt på hojen. Kilometrarna rullade på och övergick till mil. Kom ifatt den ena bilen efter den andra och kollade på mätaren som stog på 140. Dags att lätta på rullen lite. Ner till 120 iaf. Efter ett par mil upptäckte jag att jag hade visiret uppe. Den högre vindrutan var otroligt effektiv och bakom den var det bara som en liten fläkt av vinden. Det blåste ganska ordentligt såg jag på träden, men Varaderon skar genom vinden som en pil. Stannade bara en gång och då inte för att jag behövde utan för att para ihop luren med hjälmen. Milen rullade på och strax kom jag in mot Uppsala. Där vek jag av från E4:an mot Uppsala Södra. Nu skulle mindre vägar testas. Tog gamla Uppsala vägen mot Östuna. Blev inte besviken där heller. 70 väg som det var kunde man rulla på 5:an med en förbrukning på 0,45-0,50. Med 6:an var det lite för lågt motorvarv kände jag, men kraft fanns ändå för acceleration. Gled in på tomten med en mycket nöjd min efter en härligt tur från Gävle.

En fika och sen var det dags att se vad frugan tyckte. Vi åkte till Täby Centrum där jag köpte (Clas you propebly know) en Ctek laddare och en komfort anslutning (indikator som visar batteriets status) för batteriet. Frugan var riktigt nöjd med komforten i sadeln. Saknade dock ryggstödet och det kan jag förstå. Toppbox skall det bli. Var lite skeptisk mot sidoväskorna när jag såg dom på bild, men dom fungerar utmärkt. Rymliga och tar ingen plats för passagerarens ben som jag trodde från början. Lätta att ta av om det skulle behövas, men otroligt praktiskt att ha något att lasta i. Lite problem annars när man åker hoj och kommer på att man ska köpa något. Motorvägen till Täby centrum och lilla vägen hem. Ingen skillnad med passagerare. Hojen var lika följsam med passagerare som utan.

Behöver väl knappast säge det, men jag har nog hittat hem. JAG GILLARN STARKT!!!!

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

5 responses

14 08 2011
Mats Liifv

Grattis, förstod att du skulle gilla Varaderon!

Runar

Tackar. Ja det var verkligen en hoj man fastnar för. Har väl kört runt 30 mil med den redan och börjar känna den rätt väl tycker jag. Ska testa den på lågfartsbanan jag gjort till mina elever och se hur den är. Den känns väldigt följsam för att va så stor. Centralstöd hade den såg jag. Packväskorna jag har är av märket HEPCO. Har du koll på om dom har toppboxar eller någon annat märke som du tycker är prisvärt?

14 08 2011

Touring butiken hade väskor såg jag. Både HEPCO och GIVI får nog bli GIVi med plats för två hjälmar.

19 08 2011
Runar

Blir nog HEPCO topbox vid närmare studier av dom. Ganska lika i pris och då får jag enhetligt märke på boxarna.

12 01 2014
info

Hey There. Today using live messenger. This is a truly smartly prepared content. I will be likely to take a note of this and are available back to read more of the valuable information. Appreciation for the particular article. Let me definitely returning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.