Annonser

Semester tur 2013 – dag 4

24 07 2013

Hoj Hoj,

Ja då var dag 4 avklarad och vi kom lite längre än planerat då vi gjorde om turen lite. Detta är fördelen med att inte boka i förväg, utan bok vartefter.

Vi lämnade Björkvattnets Vandrarhem. Måste berätta om hur det gick när vi kom dit. Vi käkade i Strömsund och kollade vart närmaste vandrarhem var. Det närmaste låg åt fel håll för oss så det blev Björkvattnet. Vi skulle ta ut pengar så vi hade till boendet, men båda automaterna fungerade inte. Troligen var det överföringsfel. Vi fick chansa på Gäddede. Vägen dit var skit tråkig, men det har jag redan skrivit om. GPS’n visade vart det skulle finnas en bankomat, men det fanns ingen. Vi frågade vid turist byrån där en tjej gick och vattnade. Hon var inte från Gäddede, men trodde att man tog ut pengar via ICA affären, men den var ju stängd sedan flera timmar sedan. Hon hade sett en skylt vid en mack längre ner.

Vi hittade den macken och där stod det insättning och uttag, men den var ju också stängd. Ok vi fick fixa det på morgonen. Vi åkte ut och följde GPS’n till vandrarhemmet och när vi var framme var det bara skog. Vi åkte tillbaka och frågade i ett hus och fick veta vart det var. Väl framme så går vi in och möter en otrevlig misstänksam värd. Vi förklarade hur det var med bankomaterna i Strömsund och hon sa med spydig röst.
— Det har jag aldrig varit med om. Varför prövade ni inte i Gäddede vid ICA?
Vi sa att vi såg ingen vid ICA och att vi kunde åka ner på morgonen och ta ut vid ICA eller vid macken.
— Ja ni kan ju inte sova ute.
Hon hade alla våra uppgifter så nån springnota var ju omöjlig, så jag tyckte inte om hennes bemötande.

ICA öppnade klockan 9:00 så jag hängde på låset när dom öppnade. Jag frågade om jag kunde ta ut pengar, men det gick inte så tidigt på dagen för dom hade bara växelkassan. Dom sa att i huset snett emot butiken fanns en uttagsautomat. Jag gick ut och såg snett över vägen c:a 100 meter bort var det en plåtslagare och där på väggen fanns en uttagsautomat. Jag åkte dit och tog ut cash till grinkärringen. Upp igen och framme gick jag in och frågade vart automaten fanns. Hon sa att den fanns vid ICA.
— Då kan jag upplysa dig om att den finns vid plåtslagaren mitt emot, sa jag med lika näbbig röst som hon haft igår kväll.
— Ja men vi brukar säga så, sa hon.
Jag kontrade snabbt med.
— Då kan ni ju lika bra säga vid Ok/Q8, som är lika mycket fel.
Hon fick sina pengar och jag bad henne skriva betalt och signatur på kvitto, bara för att jävlas lite med henne. Nu var det min tur att vara misstänksam. Jag kommer att skriva om detta på STF’s sida om vandrarhemmet.

Nu gav vi oss iväg på dagens tur. Vi gjorde om den lite. Vi hade gasat så mycket dagen innan så vi bestämde oss för en kortare tur. Vi fortsatte mot Norge på vägen förbi Björkvattnet och det blev bara en kort sväng in i Norge innan vi passerade Sverige gränsen igen. Vi tog sikte på Storuman direkt. Då gick blev det ju vildmarksvägen över Stekkenjokk. Det blev grusväg en bra bit till Jormlien, men sedan blev det asfalt mot Stekkenjokk. Vilket ställe. Man blir faktiskt stum. Sådana enorma fjäll och avstånd så ögat blir lurat. Fjällen ser så nära ut för att dom är så enorma. Ser man en bil på långt håll så får man en referens att jämföra med. Bilen ser ut som en microbil. Vi stod bara och såg oss omkring ett bra tag. Vi kunde inte få nog. Så otroligt vackert. Tyvärr var vi tvungna att åka vidare. På väg till hojen såg jag en liten ängel i gräset. Jag fotade den. Jag gick närmare och då hade ängeln förvandlats till en bit papper. Det var väl en av våra skyddsänglar som behövde vila sina vingar. Den hade valt en riktigt bra plats. En plats värdig änglar.

Vi åkte nerför Stekkenjokk och fotade många vackra vyer även på nervägen. Jag kommer att ha fullt up med mina bilder när jag kommer hem. Vid Klimpfjäll var det en sådan där utsikt igen som man nästan tappade andan. Kameran togs förstås fram ur fickan igen. Så nöjd med formatet och vad den kan. Vi hade tänkt att åka till ett MC museum efter att vi sovit i Storuman, men vi nästan passerade det utan att jag visste det. Vi tog en dricka och en glass vid Maries Livs vid Malgovik. Konstaterade där att vi missat att MC Museumet låg vid Dikanäs och såg sedan att till Storuman får vi åka upp en bit igen och sen ner samma väg om vi går på rutten igen. Vi tog sikte på Vilhelmina direkt.

På Vandrarhemmet i Björkvattnet träffade vi ett trevligt par som vi pratade med. Dom åkte ganska mycket tidigare än oss från Vandrarhemmet. På väg mot Stekkenjokk stannade vi och tog frukost. Dom kom då och såg oss och stannade och vi pratade an bra stund igen innan dom åkte. När vi kom till Vilhelmina och gick ut för att handla så gissa vilka som var i butiken. Vi skrattade allihopa och då var det väl dags att vi presenterade oss. Dom var lätta att komma ihåg för hon hette Åsa och han Nisse. Mycket trevliga personer och han kom till och med ihåg våran adress. Då han fått veta den vid Björkvattnet.

Vad som slår mig och förvånar mig mycket är att många vi pratat med vet exakt vart Rimbo är och har någon gång varit där eller känner någon därifrån. Åsa och Nisse har till exempel fikat vid Rimbobiten och gått runt lite. Hur vanligt är det när man är 60-70 mil hemifrån och börjar prata med någon.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )