Annonser

Semester tur 2013 – dag 5

Hoj Hoj,

Vad bra vi har det! Vi njuter verkligen av livet med och på hojen. Så underbart att glida runt och både se och känna dom dofter som letar sig in under hjälmen. Vi rullar på i lagom takt, pratar med allt och alla. Nu lite om dagens etapp.

Vi startade från Vilhelmina där vi bodde i Kyrkstaden. En mycket intressant pärm om Kyrkstaden och hur den kom till. Kyrkstäder var i norr förr en nödvändighet eftersom socknarna kunde vara enorma till ytan. Att närvara vid en kyrkhelg kunde ta flera dagar i anspråk för bönderna och man behövde därför någonstans att övernatta. På så sätt uppstod på lite olika platser små koncentrerade trästadsbebyggelser, vilka endast befolkades under kyrkhelger. I fjällvärlden etablerades mera utpräglat samiska kyrkstäder, med i huvudsak kåtor för övernattning. Vissa av gudstjänsterna var också obligatoriska.

Nu vet ni det om ni inte visste det förut. Vi checkade ut runt klockan 9:00 och tempen hade redan stigit till 25 grader. En varm dag i sadeln skulle det bli. Jag tog och gjorde lite hojvård och smörjde och spände kedjan lite. Jag hörde i går kväll när jag parkerade för natten att kedjan behövde lite omsorg. Man har ju alltid litiumfett i packväskan, även hemma så det var bara att spraya på. Såg att bakdäcket blivit riktigt slitet förut och fyllde på mer luft då. Nu har det inte blivit nött något mer, men måste bytas. Troligen orsakat av för lite luft i förhållande till packningen. Slarvigt av mig så fy på mig.

Vi körde söderut på E45 till Meselfors. Där tog vi av på väg 90 mot Åsele och Sollefteå. MC Kartan är givetvis med på resan och på den såg jag att ett fik som rekommenderas i Hälla. Hälla Café med hembakat fikabröd. Sånt är ju bara ett givet stopp. I städer undviker vi fiken för Delicato bakverk finns det hemma och dom smakar lika vart man än är i Sverige. Vi träffade förstås två killa på hoj som var på väg till Lycksele för motorveckan där. Behöver jag säga att en av killarna hade varit i Rimbo. Jag har slutat att förvånas över detta. När vi sitter där och snackar hör jag Monica utbrista:
— Nämen där kommer dom!!
Jag vänder mig om och ser Anneli, Ann-Marie och Gösta komma. Dom hade sett hojen och vände om för att byta några ord. Anneli är mitt x och Ann-Marie och Gösta är hennes vänner. Mycket kul att träffa dom, så långt hemifrån. Dom var på väg upp till Saxnäs på semester. Vi pratade en stund innan dom fortsatte norrut och vi körde mot Sollefteå.

Det var otroligt varmt. Nästan för varmt för att köra. Så länge det rullar är det ok, men vid minsta stopp så kokar man nästan. Vi rullade vidare på väg 90. Lite tråkig, men men… Jag hade inte bokat något i förväg då jag inte riktigt hade bestämt var vi skulle landa för natten. Anneli med sällskap sa att i Sollefteå pågick Nipyran, så jag misstänkte att det kunde vara fullt. Det fanns inget STF anslutet vandrarhem i Sollefteå, men det finns alltid något även om dom inte är anslutna till STF. Nackdelen är förstås att man som medlem inte kan utnyttja den rabatt man får hos STF anslutna vandrarhem. Det närmaste var 4,6 km utanför och det var inget alternativ för oss.

Det blev till och leta reda på Turistbyrån och då löser sig det alltid. Alla är så otroligt hjälpsamma och lyckas alltid hitta något. Är alla möjligheter fullbelagda lyckas dom oftast skaka fram ett boende iaf. Vi fick ett på Björklunda Hotell som hade en avdelning som bedrevs som vandrarhem. Jag kan rekommendera, att är ni ute och reser så pröva vandrarhem. Ett alldeles utmärkt val istället för dyra hotellrum. För 50-60 kr per person kan ni få en hel hotellfrukost. Vi checkade in och tvättade våra kläder. När maskinen var klar åkte det in i torkskåpet och vi åkte in till Sollefteå för lite middags mat.

Det var full fart i Sollefteå. Nipyran drog man ur huse. Vi handlade först en parkeringsöl, då det var fullt på uteplatsen vid Kina restaurangen. När vi kom tillbaka var ett bord ledigt och vi slog oss ner och beställde. När vi väntade på vår mat kom ett par och satte sig vid bordet bredvid. Vi började förstås att prata med dom och som vanligt så kände förstås en av dom till Rimbo och hade varit där. Jag har nu slutat att förvåna mig och blir snart mer förvånad om nån inte känner till Rimbo. Om ni inte vet det så är det typ 4500 innevånare i Rimbo.

I morgon fortsätter vi söderut igen mot Bräcke, Ånge och övernattning någonstans där i närheten.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

3 responses

joebona

Härligt att se att ni har det fint och trivs med livet. 🙂

Runar

Ja vi har det så bra. Njuter av varje dag.

joebona

Så ska det vara och fortsätt med det. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )