Annonser

Semester tur 2013 – dag 6

26 07 2013

Hoj Hoj,

Idag reste vi långt fast bara i fantasin. Det blev en riktigt innehållsrik dag med många nya intryck.

Vi startade från Sollefteå runt klockan 9:00. Vi var så mätta och belåtna efter Kina restaurangen att vi glömde bort att köpa mackor till frukost. Detta fick åtgärdas på OK/Q8 macken. Tankade upp hojen igen och vi köpte några baguetter som fick bli frukost. Dagens tur skulle sluta någonstans i trakterna kring Ånge hade jag bestämt.

Ett mål för dagen var punkten som sägs vara mitt i Sverige. Vi tog väg 87 till Fors och sedan 86:an mot Sundsvall. På väg dit svängde vi av till Kung Chulalongkorn Thailändska Paviljong. För den intresserade finns mer att läsa här. En mycket vacker paviljong mitt i dom Jämtländska skogarna. Värt ett besök om ni är i trakterna.

Vid Liden visade GPS’ n in oss på en grusväg som tog oss över till väg 320. Tur att man har en hoj som klarar gropiga, grusiga vägar. Man har ju så mycket större val då. Vi åkte förbi Åsen och ut mot Holm och sedan år nordost på väg 320. Runt Holmsjön och ner mot Gimåfors. Ut på E14 ett par hindra meter och sedan av mot Munkbyn. Den ligger vid Flataklocken och kör man förbi Munkbyn söderut så ser man en skylt upp till höger. Väl uppe så är man på 475 meter över havet. Vidare kan man klättra upp i ett torn som är ytterligare c:a 20 meter högt. En magnifik utsikt får man. Vi åt vår lunch där uppe och jag måste säga att det var den absolut godaste lax jag ätit. Till detta var det kokt potatis, grönsaker och alioli med dill.

Efter maten klättrade vi upp i tornet. En magnifik utsikt fick vi. I söder och i norr tornade moln upp sig och det började att mullra i fjärran. Tor var ute med sitt spann och körde. När vi kommit ner igen så tog vi en svalkande glass. Solen brände på riktigt ordentligt, så man höll sig gärna i skuggan. Vi pratade med ägarinnan av restaurangen och hon kom från Östhammar. Ja hon kände förstås till RImbo som alla andra. Inte så konstigt kanske då hon kom från våra trakter. Mycket trevliga allihopa på restaurangen som vi pratade med. På kvällen skulle en trubadur uppträda, Tobias Larsson. När vi satt där och käkade glass så värmde han upp med några låtar. Vi hade sett han en kort stund i Sollefteå på Nipyran där. Det blev som grädde på moset på en mycket angenäm vistelse i Sveriges mittpunkt.

Vi fick motvilligt dra vidare mot vårt mål för natten. Jag chansade på att det skulle finnas något i Ånge. Vi körde inte upp på E14 utan tog en liten väg till Borgsjö. Hade vi valt södra sidan om Ljungan hade vi nästan kunna kört ända fram till Ånge. Vid avtagsvägen mot Ånge så såg vi en skylt åt motsatta hållet med texten Snödskallegrottan och det tyckte vi lät lockande så istället för vänster mot Ånge blev det höger mot Snödskallegrottan. Det var 1,7 mil och sedan visade det sig vara grusväg. Nemas problemas med en Varadero så vi rullade på. 1,7 mil på dålig grusväg är ganska långt. Till slut kom vi fram och då visade det sig att sedan var det en promenad på lite över en kilometer innan man kom fram. Med alla hojkläder så insåg vi att detta inte var ett alternativ uta åkte tillbaka. Jag såg att det kanske fanns en annan väg ut och jag chansade på den. Det visade sig vara en bättre väg.

Vi körde ner till Ånge centrum och klev av hojen och tog av mig hjälmen. Då hör jag en kille skrika:
— Fan har du kört vilse Runar!!
Han är en bit ifrån mig och kan inte riktigt placera honom då. han sätter sig i bilen och kör iväg. Jag tror mig veta vem det är senare, men vet inte vad han har för koppling till Ånge eller är han bara här som jag, det vill säga turist. Det visar sig inte finnas något vandrarhem i Ånge utan det närmaste ligger i Borgsjö som vi åkt förbi tidigare. Vi handlade frukost och parkeringsöl och körde sedan ut till Borgsjö.

I morgon tar vi sikte på Bollnäs.

Ha de!!

Runar

🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.