Annonser

Spännande turer på våren.

Hoj Hoj,

I helgen blev det några mil igen. Närmare bestämt 23,4 mil. Trodde inte att det var så mycket faktiskt. Fast det går ju fort när man har kul, sägs det.

Det blev en tur på minst sagt varierande underlag.  Kan bli lite för spännande såhär tidigt på våren. Solen står ganska lågt på himlen och når inte ner på sina ställen. Är det sedan minusgrader på natten också så tar det ett tag innan snösmältningen kommer igång.

Dagen började med lite regn och väldigt mulet. Det blev en tur in till Norrtälje för att storhandla med en av döttrarna. När vi hade avverkat några affärer och kom ut så hade solen kommit fram och värmde gott. I luften var det bara +4 grader ännu, så några grader till ville jag ha. Vi åkte hemåt och på väg hem så steg tempen ytterligare någon grad. Det blev en kopp kaffe och en macka i väntan på ytterligare grader. Till slut så kom tempen upp i 8 grader så då var det dags.

Först lämnade jag av en dator till en kille som skulle ha en ifrån gruvan. På väg dit såg vi att asfalten var ganska blöt så det hade IMG_2582regnat strax innan. När vi kom fram så sa Fredrik att det hade precis slutat att regna. Från honom körde vi mot Norrtälje på gamla Stockholmsvägen. Hade inget egentligen mål ännu utan körde bara mot Norrtan. Tog en runda på byn och funderade lite på vart vi skulle ta vägen. Det blev till slut Vätövägen ut och vi tog av vid Nysättra. Vidare mot Söderbykarl. Riktigt rolig smal väg. Många kurvor och inte alltför dålig. Så kul att kolla in villorna längs vägen. Vissa är riktigt snygga, men ligger alldeles för nära vägen. I och för sig ingen större trafik på den vägen. På sommaren är den livligt trafikerad då det finns många sommarstugor där.

När vi kom fram till en villa så såg vi dessa små figurer i massor utplacerade i skogen vid huset. Små skogstroll och tomtar i massor. Kul att se dom. På ett ställe var det ett avkapat träd och trädstammen var täckt av mosaik. Stammen var ganska grov och mosaiken var liten. Vilket jobb det måste varit att täcka stammen.

Vi fortsatte mot Söderbykarl. Då fick jag för mig att köra förbi där min farbror bott. Han hade ett lite jordbruk och hade några kor också. På gården gick hönsen lösa och gjorde små reden. Han hade även en ardenner. En kollosalt stor häst. Den körde hanEkeby även med i skogen vid avverkning. Inga djupa sår i den skogen. Alltid på natten skulle tuppen sitta på hästryggen. Satt inte tuppen där var hästen orolig. Det var den klokaste häst jag träffat på. Ragnar hade en stor potatisåker. När det var dags att plocka potatisen så var vi där. Jag fick sitta på kärran med potatisen. När vagnen var lastad klappa dom hästen och sa att nu går du hem. Hästen lufsade ut från åkern och upp mot huset. Han hade järnkoll på vart vagnens hjul var. En bil kom och hästen stannade vid sidan och lät bilen passera. sedan fortsatte den igen. När vagnen var tom så sa dom åt hästen att går ner till åkern igen och den vände kärran och gick ner. Helt otroligt. På bilden så  var åkern till vänster och huset uppe vid backen rakt fram. Minns det nästan som igår när jag var där. Kul att uppleva gamla platser.

Vi fortsatte vägen fram. Många gamla minnen dök upp längs vägen. Ett berg som vi cyklade mycket på. Jag minns att jag fick låna Ove´s cykel med limpa. Vilken grej. Ett torn för optisk spaning på flygspaning var på berget. I den var vi upp ofta, fast vi inte fick förstås. I slutet på grusvägen som kom ut på 76:an så fanns det en affär. I hörnet på huset gick man in. En riktig lanthandel. Där köpte man 25 öres puckstång med vanilj smak. Vilken fest. Satt sedan på trappen och njöt av den goda glassen.

Kom då att tänka på att min mamma och jag cyklade dit från Skebobruk. Vi tog tåget till Skebobruk och sedan cyklade vi dom 7IMG_2584 kilometerna till Ekeby. Vilka tider det var. Ibland kom pappa upp och vi fick åka bil hem, men ibland fick vi cykla tillbaka dom 7 kilometerna till Skebobruk och ta tåget till Rimbo. Nu gled jag fram på Varaderon. Riktigt mysig väg. Får nog planera in en tur med hojgänget på den. Framme vid Skebobruk så tog vi en bensträckare. Vi ställde oss i solen alldeles bredvid vägen. Effektivt att bara stå där. Man hörde hur alla bilar lättade på gasen och bromsade. Det kunde ju va någon annan som stod där.

Vi fortsatte igen. Tog av på Sonövägen och en liten bit in på den så kan man ta en liten grusväg och komma ut på 76:an bortom Edsbro. Så blev det förstås. Den hade torkat upp bra fast inte på alla ställen. Ibland blev den som lös lera och hojen ville lite hit och dit. Bara att följa med lite grann och inte spjärna emot för mycket. Då går det inget bra. Efter dom följer en smal asfalterad väg. Det var på den vägen som det blev lite för spännande.

Vägen var torr och fin och ibland lite mer snö vid sidan av vägen. Vi kom på en raksträcka upp mot ett backkrön. Det var snö vid sidan om vägen på krönet såg jag nerifrån. Vi rullade väl på i 60 km/h. När jag kom upp på krönet ser jag att hela vägen är täckt med snö och is sånär som på två smala bilspår. Bara för att göra det ännu mer spännande så svängde sedan vägen en kort bit bort. Det blev att hålla sig i spåret och bromsa innan svängen kom. Då var det bara att följa spåret. Det gick bra trots allt, men det kan vara riktigt lurigt nu på våren.

Ha de!!

Runar

Tackar

Skye

Såg inte att det var tomtar först. Trodde det var missing people som var ute..
Gott med långturer, jag hoppas på väder i helgen att ta mig till Norge

25 03 2014
Runar

Ha ha ha. Ja man kan kanske ta fel. Långturer är fint. Vi får hoppas på fint väder i helgen. Det såg i af skapligt ut ännu. Hoppas det håller i sig. Själv ska jag till Lelles MC och köpa nya handskar. Hål i handflatan på högerhanden. Dom har specialpriser tisdag 25 till och med söndag 30.

Lycka till med Norge turen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )