Annonser

Camping..

12 07 2014

Hoj Hoj,

Det här med att campa i tält har liksom aldrig blivit av riktigt. Senast gången var Kolmården och det var säkert närmare 30 år sedan. Minns det som igår på grund av lite roliga minnen. Vi kom ner när det var mörkt och slog upp tältet på vad vi tyckte var ett fint ställe. För övrigt ett av dom få ställen där det inte var ett tält. Tältet var ett sådant där 4 manna tält med en helvetes massa pinnar som skulle passa in i varandra och sitta på rätt ställe i tältet. Ja sa att det var mörkt va? Lampa var lyx, så det fick vi ju inte med oss. 3 barn och vi två.

Tältet kom upp på något sätt i alla fall. Under natten kom det monsunregn. Tältet klarade det galant. Torrt och fint. Vi kände när vi lagt oss att det lutade lite mot öppningen, men det var inget att göra något åt nu. Vi vaknade på morgonen. 5 personer som låg huller om buller nere vid öppningen. Alla hade liksom glidit ner och ytterligare 4 personer hade lugnt fått plats i den nu ”övre” tomma delen av tältet. Vi tråcklade loss oss ifrån varandra med armar och ben för att ta oss ut.

Jag drog upp dragkedjan på tältet. Precis utanför tältet hade en liten lagun bildats. Bortom ”lagunen” hade det samlats publik. Ni läste rätt. Publik. Några stycken hade ställt camping stolar och satt och tittade på detta taikonläger som slagits upp under natten. På andra sidan ”lagunen”. Vi tog oss ut. Genom ”lagunen” och upp på andra sidan. Ingen av oss klarade det riktigt bra. Alla hade tagit sig ut och ingen räddningsinsats hade behövt sättas in på grund av drunkningstillbud. Då tog jag en koll på vårat tält. Nu var det ljust. Tältet kom att se lite annorlunda ut mot vad det gjorde på den bild som var med. Jag tror, är förresten rätt övertygad om,  att det tältet var rest under helt andra ljusförhållanden. Dessutom på helt annan mark.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förmedla utseendet, men det såg ut att ha kollapsat på något sätt. Den bakre, för att inte säga övre delen, av tältet hade liksom sjunkit ihop. Fel pinnar hade använts på fel ställe. Den ”lagun” som vi hade var inte heller med på bilden. Vi gladde rätt många den morgonen.

Nu ska vi pröva igen. 30 år senare. Jag kan bara konstatera att tekniken har gått framåt även här. Borta är den uppsjö med pinnar och skit som ska Tältmonteras ihop för att bygga sin fästning. Nu har jag skaffat ett 4Bikers 3 manna tält. Så lätt att resa. Bara att fälla upp. Gillart skarpt. För att inte göra bort sig helt, så har det rests några gånger på gården som en liten övning. Vill ju inte verka rookie när man står där på campingen. Får beställa lite coola små klistermärken från världens alla hörn och klistra på hojväskorna. Ger respekt.

Ett liten detalj kvarstår dock och det är själva sortin. Jag har inte ännu lyckats fått ihop tältet på ett bra sätt. Ett bra sätt är i det här fallet att få det att passa i den väska som det ursprungligen och bevisligen har legat i. Jag plockade själv ur det. En final touch och detta skulle vara perfekt. Vilken globetrotter skulle dom tänka.

Till detta kommer ju en del finesser. Vem vill ligga på backen eller att ha typ 2 cm liggunderlag under sig. Minsta lilla kotte känns ju. Nä det ska varaMadrass luftmadrass. Närmare bestämt ett 183 x 203 x 22 cm stor luftmadrass. Där känner man inga kottar inte. Inte ens en mindre tall. Detta skapar ett annat behov. Har man inte utrustning för att blåsa upp denna, så lär man få lämna campingen med ett annat fordon än den hoj man ursprungligen kom dit med. Här krävs det hjälp av en 12 v luftpump. Inköpt på samma ställe som madrassen. Jysk med andra ord. Med den kopplad till hojens 12v uttag som jag monterat, så kan man lugnt se på när madrassen fylls med luft. En härlig känsla.

Sen behövs ju förstås kuddar. En globetrotter tar inte med sig sin nannakudde från hemmet. En uppblåsbar sådan i samma kvalité och utseende som madrassen förstås. Denna kan man dock med hjälp av sina lungor fylla med luft utan att få åka ambulans därifrån. Undvik däremot att äta vitlök innan ni blåser upp den. Hade ni för avsikt att göra det, så blås upp kudden innan. En överraskning får man annars när man lite sömnig ska packa ihop på morgonen och tar ut luften ur kudden.

Sen måste man ju ha en sovsäck också. Litet smidigt. Denna har jag lyckats få ur och i det minimalaSovsäck fodral som det låg i. Haglöfs. Bara det bästa duger åt en Globetrotter. Grejen med att campa med hoj är ju att det ska vara litet också. Det man kan få litet måste man satsa på vilket ger plats åt luftmadrass och luftpump.

Den första delen av semestern kommer övernattningar att ske i vandrarhem. Sedan kommer denna utrustning att prövas några dagar. Spännande med det senaste minnet från campingen som var en något annorlunda camping.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

12 07 2014
joebona

Vi är nog fan syskon på riktigt, sista gången jag campade var 1983 i Bodaviken vid Kolmården. Midsommar i ett armé tält, en platta öl som kudde, monsunregn fast invärtes, dom sa att jag hade roligt, kände mig lite som Roffe Bengtsson när jag frågade om jag hade haft roligt. 🙂

Runar

Ha ha ha. Ja så kan en camping gå till.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.