Annonser

Dag 3 – The long way up.

22 07 2014

Hoj Hoj,

I dag var siktet inställt på Östersund. 12 eller 18 mil från Sveg. Beroende på vägval. Det blev den senare.

Gav oss iväg ganska tidigt. Frukosten började serveras redan klockan 07:00 så 10 över sju var tallriken laddad med fil, flingor och till det mackor med ost och skinka. Rummet var redan urstädat och väskorna packade. När frukosten var klar så lastade vi hojen igen och strax därefter så körde vi vidare.

Runt klockan 08:00 så var vi på väg igen. Ut på Rv 84 från Sveg mot Röros. Vid Remmet tog vi av på lv 315. Byte till lv 316 som kommer ut vid Åsarna. En bit på E45 innan vi tog av mot Sanne. Vid Sanne måste vi bara åka över Sannsundsbron. 1325 meter lång och invigdes 1981. Vi skulle ju svänga av mot Frösön strax innan bron, men det blev en liten extra sväng.

Vi vände tillbaka över bron och svängde av mot Frösön. Vi hade tagit god tid på oss med ett stopp vid en DollarStore. Vid affären kom det en mamma med två barn och två hundar. Den minsta som bara var några månader skrek för full halls och den lite äldre var inte heller på jordens bästa humör. Ni som åkt med barn som gallskriker i en bil vet hur det känns. Något stressande skulle jag vilja säga. Mamman ur bilen och loss med den lille och sedan lossa storebror. Upp med bakluckan. Den lille var hungrig och skulle tankas samtidigt som storebror yrade runt. Jag frågade storebror om han ville provsitta hojen och han blev förtjust och kom och satt sig. Ett lugn spred sig över mammans ansikte. Lillebror blev mätt och hon tackade för ”barnpassningen”

Vi var ju som sagt på väg nu mot Frösön. Klockan närmade sig 11 och vi började känna oss lite hungriga. Då dyker Restaurang Källan upp med lunchbuffé för 80 kronor. Taget utan att tveka. Monica dök in på strömming och jag tog en Wallenbergare. Hur gott som hellst. Vi började prata med våra bordsgrannar och dom berättade att salladsbaren hade fått högst betyg i hela Östersund. Lyckliga dom barn som gick i den lilla byskolan där och fick sin lunch på restaurangen.

Nattens boende var ännu inte bokat. Jag hade inte fått tag på Ledkrysset där jag tänkt att vi skulle övernatta. Jag chansade och ringde igen och nu fick jag kontakt. Nattens boende var fixat. Vi körde iväg mätta och belåtna. Det var inte långt till Ledkrysset som ligger ganska centralt i Östersund. Vi såg verkligen fram emot att få kliva ur hojkläderna och ställa oss i en kall dusch. Man ska inte klaga på värmen, men den suger verkligen musten ur en.

Vi landade vid vandrarhemmet ganska så tidigt, så det blev en runda bland butiker och vattenhål. Det första vattenhålet var väl sådär, men det andra var desto trevligare. Marité heter den och ligger nere vid båthamnen. Mycket trevlig utsikt över Storsjön. Rekommenderas vid ett besök i Östersund. Vi såg dock inte något sjöodjur trots några kalla.

Vi gick upp igen mot vårt boende för att brygga oss lite kaffe så vi har det klart för morgonens boost. Vi såg en gullig liten kaffepannan på Naturkompaniet. Det enda som inte var gulligt var priset. 749 kronor. Den var inte ens i rostfritt utan mer någon slags aluminium för viktens skull. Nästa resa ska fasen vår lilla kaffepanna som Monica fyndade på loppis med. Ja ibland kan det ju finnas fynd på loppis, men lova att inte säga något åt henne 🙂

Nästa long way up kommer troligen från Vilhelmina eller möjligen Storuman. Det beror på vad vi pallar med i värmen.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

3 responses

23 07 2014
joebona

Så härligt Runar, fin lite gest med ungen och jag kan tänka mig att mamman blev lite lättad. 🙂

Runar

Ja hon såg mycket lättad ut. Jag brukar tänka att detta kanske är ett minne som barnen tar med sig i vuxen ålder när dom besöker den platsen senare i livet med deras barn.

23 07 2014
joebona

Han kommer nog aldrig att glömma det, var så säker.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )