Annonser

Dag 9 – The long way up

28 07 2014

Hoj Hoj

En mulen morgon i Haparanda. Första mulna dagen vi haft. Varmt och kvavt. Luften i rummet stod helt still trots den bordsfläkt som gick för fullt. Fast kommer det inte in ny luft så spelar det ingen roll hur många fläktar man har. Jag tror vabdrarhemsdelen av Motell River ligger lite i skymundan. Så kanske det kan bli när Motell och vandrarhem ska dela lokal.

Vi käkade Motellets frukost. Fikat tog vi ute på altanen. Hotfulla moln tornade upp sig i väster och i norr. Ett avlägset dovt muller hördes. Tor var också på rull. Vi städade av rummet och packade väskor och lastade hojen. Mullret hade kommit närmare, men ännu inget regn. Vi körde iväg västerut på E4:an. En bit på den sedan tänkte jag ta av på mindre vägar och grusvägar.

Det blev mörkare och mörkare på himlen. Jag stannade hojen och vi tig på oss regbkläderna. Det var nu bara en tidsfråga innan regnet skulle komma. Vi hann precis få på oss dom så föll dom första dropparna. Vi satte oss upp igen och fortsatte. Regnet tilltog och nu regnade det kraftigt. Vi såg en stor blixt norrut. Strax efter kom ett rejält muller. Blixtarna tilltog. Avlöste varandra. En blixt slog ner, inte långt till vänster om oss. Det bara sprakade till och ett vitt sken lyste upp vägen. En till kom till höger om oss. Inte lika nära, men tillräckligt för att man kände den.

Vi kom till korsningen där vi skulle ta av på mindre vägar, men jag ville ifrån åskan så fort det gick. Vi fortsatte rakt fram på E4:an. Det fortaste som gick att köra var 60 km/h. Mitt emellan hjulspåren fick jag ligga. Spåren var fyllda med vatten. Bilar vi mötte skickade en kaskad med vatten. Vi klarade oss dock från en ofrivillig dusch från dom. Jag var inte helt bekväm i situationen. Ville bara komma ur bombardemanget av blixtar.

Till slut hade vi passerat ovädret och ett lätt duggregn var det ända som var kvar. Himlen såg ljusare ut framför oss. Det kändes bra. Snart slutade det även att dugga, så jag körde av vägen så vi kunde ta av regnkläderna. Dom visade sig vara en bra investering. Detta var faktiskt första gången som dom verkligen fick bekänna färg. Vi fortsatte mot Boden som var målet.

Då vi inte tog småvägarna så var vi i Boden tidigt på dagen. Jag ringde vandrarhemmet och kollade om det fanns plats och det fanns plats för oss. Vi var vid Strandparken där vi tog en fika och en smörgås. Under ett träd där så var det en bild på en ung kille och några lyktor och blommor. Om jag inte är helt ute och cyklar så läste jag för någon månad sedan om en ung kille som råkat ut för det meningslösa våldet och blivit knivskuren. Hans liv gick inte att rädda. En tröja fanns bland sakerna och det var troligen den han bar vid tillfället.är

Jag frågade värden om det fanns möjlighet att komma in tidigare än incheckningen klockan 17:00. Vi hade tänkt besöka Försvars museet så vi ville bli av med lite packning. Det var inga problem. Han kom och öppnade åt oss och vi betalade för natten och lastade in vår packning. 440 kronor för en natt och för två personer. Perfekt. Vandrarhem är så bra boendeform när man är ute på tur. Vi åkte iväg till museumet.

Redan utanför museet möts man av tidens vingslag. Många fordon står parkerade runt området. Vi gick in och tittade. Värmen var tryckande inomhus. Hojkläderna gjorde inte saken bättre. Det första vi kom till var om utgrävningarna av Rödbergsfortet. Absolut värt ett besök. En av dom 5 fästningar runt Boden. Vidare såg vi gamla mausergevär, maskingevär, kulsprutor, luftvärnskanoner, tanks, helikoptrar, kläder och mycket mer.

En historisk resa i det norra delarna under krigsåren 1944 -1945. Lapplands kriget som det kallades och utspelades i norra Finland. Finlands armé bestod av 60000 och Tyskarna hade 214000. Trots det numerära underläget vann Finland.

Är ni i Boden så besök både Rödbergsfortet och Förvars museet.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.