Annonser

Dag 10 – The long way up

30 07 2014

Hoj Hoj,

Uppstart i Skellefteå. Växlande molnighet och runt 20 grader.

Igår tog vi oss ifrån Boden. Vid frukosten så kom det ett rejält regnväder. Det öste ner, men det varade kanske bara under 10 minuter max. Sen sprack det upp söderifrån och det såg riktigt najs ut. Solen kom fram igen, men det var inte sådär tryckande varmt. Vi packade hojen igen och rullade ut från Boden.

Vi tog lv 366 ner mot Älvsbyn. Enligt hojkartan en fin hojväg, men det var nog innan vägarbetena drog igång. Här gällde det att ha tungan rätt i mun. Flera km av grovt singel, opackat, blött efter morgonens regnskur. Där det inte låg singel skulle jag kunna likna vid att köra på en sjöbotten. Hojen sjönk ner och nu var jag faktiskt tvungen att ”paddla” lite. Det var inte alls så kul. Det var alltså som att välja mellan pest och kolera. Hade det varit för en kortare bit så hade det varit ok, men inte rätt. Nu var det ett par km av denna väg. Till slut så tog eländet slut och vi kom upp på asfalt igen.

Vi kom ut vid Älvsbyn där vi tog en fika. Jag drog mig till minnes att här fikade vi också för 2 år sedan efter en mardrömsresan på närmare 7 mil på grovt singel. Per Pahlén var med på den färden. En fika med en god bakelse satt fint även denna gång. Vidare ut från Älsbyn mot Koler och Långträsk. En mindre asfalterad väg. Denna väg var mycket fin kurvig med inte alltför många mördande tråkiga raksträckor. Vid Långträsk tog vi rakt över mot Jörn.

Nu var det färdigt igen. Några km in på vägen så kom vägarbetsskylten. NEJ tänkte jag inte nu igen. Jodå. Samma som vägarbeten innan. Eftersom det inte regnat här så öste dom istället ut vatten så det var lika dant här. Grovt löst singel eller sjöbotten. Några km igen av hård prövning med full packning och skjuts.

Vid Jörn tog vi Rv 95 ner till Boliden. Sen bar det iväg ut på mindre vägar igen. Mot Finnfors. Vid Finnforsfallet tog vi en fika och en räkmacka. Satt fint. När vi satt där och fikade kom en herre som gick förbi och sa att det var visning av Finnfors gamla kraftverk ägt av Skellefte Kraft. Han var en av guiderna. Vi hakade förstås på. Vi hade ju en del kunskap nu sedan Porjus. Detta kraftverk var bland dom första och det var klart 1906. Dom hade ungefär samma problem att forsla material till stationen. Dock hade dom här lite närmare.

En intressant visning även detta även om guiden inte hade samma kunskap som den på Porjus. Det visade sig att guiden kom från Uppsala och var en av guiderna till Domkyrkan. Han kunde inte lika mycket innantill utan läste ofta på dom skyltar som var utplacerade.

Vi körde vidare igen på en riktigt rolig väg. Till en början. Behöver jag nämna varför? Visste väl det. Jag tror varenda Norrlandsvägarna håller på att upprustas. Pinan blev inte lika lång dock denna gång. Vi kom ner till Burträsk och vi passerade Åbyn ( där Leif Burwall huserat som mycket ung). Strax efter Burträsk visade GPS’n att vi skulle ta av mot Ånäset. Det var 3,4 mil till Skellefteå så vi satsade på det istället. Inget boende för natten var fixat så vi tänkte ta det i Skellefteå.

Som ni ser på färdvägen så har den ändrats en hel del. Mest beroende på min rygg som fortfarande inte är helt ok vilket har medfört att vi måste ta korta turer innan nattuppehållet. Jag valde STF vandrarhemmet i Skellefteå på navigatorn och körde mot målet. Vi kom fram och det fanns plats så vi checkade in och tog en liten paus innan vi gick ner till Centrum. Ungefär 1 km från vandrarhemmet. På väg ner såg vi en kyrkstad, som kallades Bonnstaden. Massor av gamla kåkar som socknens folk bodde i då det var sagts att minst varannan helg skulle kyrkan besökas. Då bodde dom ofta långväga besökarna i dessa stugor. Nu kunde man köpa en sådant krypin för 80000 såg vi. Ett var nämligen till salu. Det blev dock ingen affär.

Nu ska vi dra vidare igen på vår resa genom Sverige. Det blir inåt landet igen en bit. Det finns mycket att upptäcka och se. Som jag skrivit förr så skulle jag lätt kunna vänja mig vid detta. Man kan kanske ansöka om EU medel eller nåt 🙂

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )