Annonser

Vilka minnen

6 12 2015

Hoj Hoj,

Bilder är rätt otroliga. Jag har hört att om man ska komma ihåg något, så ska man förknippa det med en bild. Så är det. Vi har en otrolig förmåga att minnas med hjälp av bilder.

Jag satt och tittade tillbaka på små filmer med bilder från våra semesterresor med hojen. Många minnen DSC_0466kom åter. Vilka fantastiska landskap vi har. Vilka vyer. Vår första övernattning sker alltid i Leksand. Vandrarhemmet på Park Gattu 6. Erik med personal hälsar oss alltid välkomna. Känns hemma på nåt sätt. I år kom vi en dag senare än normalt och dom hade funderat om vi inte skulle komma i år. Alla kom ut när vi kom och sa:
— Där är ni ju!!!
Känns mycket bra. Övriga ställen vi övernattar på brukar vi pröva några olika vandrarhem. Vissa ställen även där blir förstås sådana man gärna återvänder till.

Alla människor man möter. Ibland träffar man en hojåkare på ett vandrarhem som hakar på en bit. Ibland kommer man ifatt någon eller blir ifatt åkt och stannar sedan på nåt fik eller för en bit mat tillsammans. En kille från Finland kom ifatt oss förra året och vi stannade sedan och käkade tillsammans. Mycket kul möte ute på vägen. Många kommer fram och frågar om olika saker. Sådana som kört hoj men slutat och sådana som tänker börja. Med min berättande entusiasm för hojåkande så kommer dessa säkerligen att skaffa körkort och hoj.

DSC_0577Ett annat rätt otroligt spontanmöte blev det med Per och Suss på semesterturen 2014. Monica och jag hade varit vid Döda Fallet och tittat. Vi åkte ut därifrån Bara någon km på vägen ner mot Fors mötte vi två hojar som jag tyckte var mycket bekanta. Det som gjorde mig säker var den röda hoj som kom 2:a. Jag sa till Monica att det måste varit Per och Suss vi mötte. Jag skickade in bromsklossarna mot skivorna och gjorde helt om. Mycket riktigt. Det blev ett mycket roligt möte ute längs vägen. Hur stora är oddsen för det?

Förra året gjorde vi sällskap med Leif och Annelie som skulle upp till Dalhalla på kvällen. En mycket trevligIMG_3094 gemenskap som tyvärr varade alldeles för kort. Bilden är från Rätvik när vi kommit ner via rv69 och fått en fantastisk vy över Rättvik. Mycket vackert från det hållet. Här tog vi en gemensam måltid innan vi åkte ner till ”vårat” Park Gattu i Leksand och Leif och Annelie övernattade i Rättvik. Som jag sedan fick höra i en inte alltför kall tågvagn. Jag kan meddela att sommaren 2014 var kanonvarm så dom blev nästan grillade i vagnen. Dagen efter fortsatte vi tillsammans upp en bit innan vi skiljdes i Edsbyn vid Pelles Gatukök. Leif och Annelie fortsatte mot Bollnäs och Hudiksvall. Jjag och Monica fortsatte vår resa norrut via i första hand Sveg.

Så skönt att gå ut och äta lite gott och ta en god dricka för att sedan vandra runt lite där man är. Vi brukar se till att komma till vandrarhemmen runt klockan 14 om man nu kan checka in. Oftast går det att ordna så man kan ta en koll på orten. Sätta sig ner och bara insupa atmosfären och ta det lugnt. Vi är nog lite av ugglor både Monica och jag. Här sitter vi vid Oxberg och tittar ut över Österdalälven. I Juli månad och som synes helt obesvärade av mygg/knott.

Fast ibland så kommer det ju regn. Vi såg att det bara skulle vara en skur, så istället för att kränga på oss IMG_3207regnkläderna, så tog vi en liten paus. Även detta blev ju ett minne. Vi satt längsmed Dalälven som obehindrat forsade förbi. Vatten fascinerar alltid. Gammal som ung. Vi satt alldeles bredvid älven och kollade på naturens spel i vattnet i form av virvlar. Några ställen var det lugnt mitt ute i älven. Förmodar att där kunde dom stora laxarna stå. En torrflyga som hade flutit förbi hade den nog inte kunnat motstå.

Ja säger det igen. Vilka fantastiska landskap vi har. Ännu många otroliga platser att besöka. Både åt norr och söder. Hitintills har vi mest varit i dom norra delarna, men med en son och hans familj som nu flyttat söderut, så kommer vi även ta hojen söderut i Sverige.
231 dagar kvar innan vi åker igen. Jag längtar så det nästan svider.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.