Annonser

Dag 6 – 28 Juli

28 07 2016

Hoj Hoj,

Vaknade på Fromhedens Camping. En mycket fin camping. Stugor, husvagnar och tält. Vi hade en fin stuga. På campingen kunde man hyra kastspö och fiska i den anlagda sjön på området med inplanterad fisk. 75 kr/ kg fick man betala. Jag testade inte, men dom i stugan bredvid var ut på kvällen. Skulle jag gjort det så hade jag garanterat dragit upp stor rödingen då man inte har någon möjlighet att ta med den hem. Sjön låg kav lugnt. Inte en tillstymmelse till fisk. Dom gav upp och gick in och som på en given signal gjorde en rätt stor röding ett jättehopp. Det var signalen att nu är det fritt fram verkade det som. Det hoppade fiskar lite överallt.

Idag skulle vi bara köra en kort bit till Mensträsk för att åka linbanan. Lite över 2 mil bara från vårt natt DSCN0970härbärge. På väg till linbanan dök dom första två renarna upp. Passerat många skyltar med renvarning, men här var det inga skyltar. Dom är svåra att se. Dom smälter in i vegetationen så bra. Oftast står dom bara rätt upp och ner mitt i vägen och gör sig inget större besvär att flytta på sig. När vi kom in mot Mensträsk såg vi en polispatrull prata med en boende på orten. Det visade sig sedan att han sett en man med rånarluva smyga omkring bland husen. Sökandet gav inget resultat.

Vi kom fram långt innan dom öppnade. Blev lite halvslöa faktiskt av väntan. Klockan 12:00 öppnades incheckningen och Monica och jag lyckades komma först i DSCN0969kön. Det hade strömmat till en hel del besökare. Tyskar, Norrmän och svenskar förstås. Jag ringde redan i Januari och bokade plats, boende och mat. Som 60 års present hade jag fått tur och mat för två personer. Helt underbart. Vilken present. Jag hade pratat om att nån gång skulle vi ta turen. Förra året var det lite halvplanerat, men vädret satt stopp. I år fick vi ett kanonväder. Sol i stort sett hela turen som varade i 1 timma och 45 minuter.

Vi såg en film om hur banan byggdes och hur den underhölls. Trötta som vi var så tror jag både Monica och jag nickade till. Filmen var en sådan där gammaldags film med en hurtig kommentator som pratade enligt gammal sed. ViDSCN0982 satt i första kabinen. Vi fick en egen. Kabinen gungade till och vi bar iväg ut över vattnet upp mot första kabinstolpen. En spännande känsla. Det gnisslade i vajerspelet då kabinen steg mot skyn. En härlig utsikt över vatten, myrar och skog. Vi spanade förstås efter renar och hoppades även att få se en magnifik älg. Renar såg vi några stycken men däremot ingen älg. Det var en avkopplande resa och har ni inte gjort den så passa på. Ägarna funderar på att sälja företaget då dom blivit till åren. Osäkert om det kommer att drivas, mer då det krävs en hel del speciella certifikat för att driva linbanan. Helt olikt än att driva en skidlift.

Det blev ett minne för livet. Vi gungade sakta fram 1 timma och 45 minuter senare mot ändstationen som DSCN0984var Örträsk. Den ursprungliga linbanan var på 96 km. Nu var den på 13 km. Framme hann vi med en fika då det skulle ta c:a 25 minuter innan sista kabinen kom fram och därmed skulle vi få åka buss tillbaka till Mensträsk. På turen såg jag riktigt inbjudande grusvägar och är dom åt vårt håll imorgon så slinker jag nog in på dom.

I morgon går turen till Umeå. Detta var allts den nordligaste punkten för årets semester, men vi har en go sydlig kvar. I Umeå ska vi först till Naturkompaniet och kolla efter tjockare sovsäckar. Funderar på Marmot Nanowave 55 long och en regular. Ska vara kul att se den i kompressionspåsen. Det gäller ju att ha så liten säck som möjligt, men DSCN0986får ända inte vara kall. Komforttemperatur 15,6 gr C och Temperaturgräns 12,4 gr C.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.