Annonser

En liten ”kort” sväng innan hackan och spaden tas ner.

19 08 2016

Hoj Hoj,

Solen sken och vi passade på att ta en sväng med hojen. Jag hade i 60 års present fått en natt för två på ett Scandic hotell. Innan semestern var slut så var det lika bra att passa på att njuta en sista gång på en mini semester.

Jag bokade Scandic Borlänge. Om jag hade varit lite mer vaken hade jag kollat om Scandic var ett hotell som hade rabatter om man var medlem i SMC. Givetvis var det så, men det missade man ju. Ska försöka hålla lite mer koll på rabatter som finns. Synd att missa dom även om det ibland inte är så mycket, men alltid något.

Solen sken och det var runt 17 – 18 grader då vi gav oss iväg. En galen tur då vi skulle besöka DollarStore butiker. Vi vet. Har man sett en har man sett alla, men det var liksom bara grejen att varit in i dom. Turen skulle bli på 72 mil. Den första DollarStore var i Sala. Tänkte ta en koll först i silvergruvorna, men la den tiden på annat istället. Rullade denna gång inte på dom allra minsta vägarna utan följde lite större vägar. Skulle vara lite svårt att hinna med flera butiker innan dom stängde annars.

Efter Sala körde vi söderut mot Västerås. Inte så mycket trafik då dom flesta börjat jobba igen. Det rullade på fint och in på nästa DollarStore. Som sagt inledningsvis så är dom lika varandra. Nu smög sig hungern och fika tarmen gjorde sig påmind. Är man i Västerås så finns ju bara ett val och det är ju Skultuna för en fika och en mycket god räkmacka. Så blev det upp till Skultuna.

Efter en mycket god räkmacka körde vi nedåt igen mot Arboga och nästa butik. Passerade Robotmuseet i Arboga och vi tänkte ta en sväng dit, men vi skulle upp till Borlänge innan dagen var slut så vi sparade det till en annan tur. Nästa stopp var Ludvika, men då var klockan redan strax efter 19:00 så det var stängt. Då körde vi vidare mot Scandic i Borlänge för att checka in på hotellet. Hotellet ligger mycket centralt och bra. Hojen fick natta i garaget under natten. Innan vi gick och la oss så var vi ut och åt lite kina mat. Klockan var 21:15 och restaurangen stängde klockan 22:00. Killen i kassan frågade om vi han äta på 45 minuter och samtliga anställda kom och tittade vilka fan det var som skulle äta klockan 21:15 på kvällen. Vi kände oss lite speciella, kanske inte på ett bra sätt, men ändå.

Efter en god frukost, jämställd med dom på vandrarhem, så tog vi en runda på gågatan i Borlänge och iDSCN1189 Gallerian. Utcheckning skulle vara innan klockan 12:00, så vi hade god tid på oss att knalla runt. Vi tog en fika på Alma´s Café. Ett mycket mysigt café i 60 tals stuk. Tillbaks igen till hotellet och checkade ut och siktet var nu inställt på DollarStore i Borlänge. GPS´n är alltid lite fundersam innan man börjat rullat åt något håll, så ibland är det svårt att förstå riktigt vart man ska. Det blev en rundpall i en korsning och så var GPS´n överens med mig. Hojen behövde lite finsoppa så jag letade upp en OK/Q8 som brukar ha det, men här fick den nöja sig med lite sämre soppa.

DollarStore var snabbt avklarat även om den var nog bland dom större i ordningen. Nu var det såhär att Sandviken och Gävle var också med på listan, men där hade vi varit flera gånger. Är man i Borlänge så är det ju inte så långt till Insjön. Ett besök hos Clas Ohlson i Insjön, där allt startade är aldrig fel. Här finns det ingen fyndhörna utan här är det en fyndbutik som ligger bredvid ordinarie butiken. Eftersom det blev en från början oplanerad natt till borta behövdes en termos för att få fika klart på morgonen. Är man i Insjön så är det ju inte så långt till Leksand. Jag ringde Erik på vandrarhemmet och bokade en natt.

Resan upp hade kantats av kraftiga moln stundvis, men inget regn alls. Vi vaknade i Leksand till en DSCN1206strålande sol. Tempen var skaplig 14 i skuggan och betydligt varmare förstås i solen. Vi tittade söderut och såg mycket mörka moln, så det kändes inte så inspirerande att vända söderut igen. Vi rullade i alla fal på söderut. Första stoppet blev Kupolen i Borlänge. Inte så imponerande. Stort på utsidan, men inne var det inte så många butiker som man kunde tro, däremot så var varje butik ganska stor. Efter Kupolne så blev det ju ett givet stopp på Centralen i Borlänge. Måste ju lyssna på ett RC lok som drar igång. Så läckert ljud tycker jag. Kom alldeles lagom tills ett tåg mot Stockholm anlände. Ner på perrongen och fram till loket precis som det körde iväg. Rysningar.

Det blev en fika på stationen. Vi rullade vidare mot Grängesberg. Vi såg en skylt vid Grängesberg om ettDSCN1223 tåg muséum och körde dit. Det var stängt för säsongen. Vi såg också en skylt om ett Motor och Nostalgi muséum. Vi körde dit istället. Det var öppet. Jag blir så imponerad av alla dessa muséum som finns. Så mycket prylar och fina saker. Bilden till höger är en DeSoto som är restaurerad från en rostig kaross. Vilket enormt jobb. Den såg ut som helt ny. En riktig pärla.

Man blir förvånad när man går från rum till rum och ser den ena nostalgi prylen efter den andra och sedan ett nytt rum med lika mycket fint. DSCN1226Bara att ställa iordning Lanthandeln på bilden till höger har säkert krävt en del tankeverksamhet och planering för att få sakerna på plats i olika kategorier så som en lanthandel såg ut.

Vi hade klarat oss från regn hele turen ända tills vi kom till Fellingsbro. Då började det och sedan regnade det hela vägen hem. Totalt så blev det en tur på 93,5 mil denna gång. Milen rullar på när man har kul och trivs på hojen.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.