Annonser

Minitur till Söderköping och Linköping

29 08 2016

Hoj Hoj,

Vi tog en liten mini tripp ner till Söderköping och Linköping över en helg. Det skulle bli fint väder så det var väl lika bra att packa hojen igen med camping utrustningen. Det gäller att passa på nu när sommaren går mot sitt slut. Alla dagar som finns att göra en utflykt/camping på måste tas tillvara. Sagt och gjort. eftersom det var Flygvapnets 90 års firande med flyguppvisning i Linköping så bokade jag plats på campingen. Varenda soffa som fanns var upptagen i Linköping. Naturcamping i all ära, men det kan vara skönt med en varm dusch på morgonen.

Monica jobbade natt, så jag tog och tvättade hojen på morgonen och plockade fram det sista campingDSCN1258 prylarna. Ner och fyllde upp hojen med finsoppa från bästa macken (OK/Q8 Rimbo). Vi skulle till Söderköping först för att kolla på medeltidsmarknaden. Vi ville komma ner så fort som möjligt utan krumbukter, så det blev tråkvägen ner till Söderköping. Det var strålande väder med sol och runt 24 grader varmt. Helt fantastiskt. En hel helg på hojen igen. Härligt.

Vi parkerade hojen på Lillgatan hos Tonna. Han var inte hemma, men Bengt och Ammi var där. Bytte om till jeans och gick ner till marknaden. Tog 5 lotter på vanliga stället och lyckades få två vinster på det. Tror vi alltid vunnit något där på våra 5 lotter som vi brukar ta. Vi letade efter kryddorna, men i år såg vi inga. Gick ner till kanalen och tog en bakad potatis med skagen. Satt fint. Efterrätt blev det en glass. Monica slog på med en Banana split. Själv tog jag en mjukglass. Det räckte för mig. Vi tog en runda runt området där tornerspelen hålls och vidare upp mot Brunn innan vi vände åter till Lillgatan. Det var dags för oss att fortsätta mot Linköping.

Närmaste vägen till Linköping och campingen. Lite kul när man kör 210:an och ser en båt på kanalen. Det ser nämligen ut som båten åker på åkrarna. Hajade till första gången jag såg det. Var lite knepigt att köra med skitigt visir och solen emot sig. Tänkt flera gånger att göra rent visiret. Jag har förstås även grejer med mig att göra det, men händer det? Nä, inte ännu i alla fall. Vi kom snart fram till Glyttinge Camping. Checkade in och fick beskrivning till tältplatsen. Riktigt fin tältplats. Det brukar vara det område som inte lämpar sig för husbil eller husvagn som blir tältplats. Här var det nästan tvärtom. Det låg visserligen i bakkanten så det var inte så lätt för speciellt husvagnar att ta sig dit. Vi reste tältet och gjorde allt klart. Sen blev det en kopp kaffe och så tog vi en promenad runt campingen för att kolla in var dusch och toalett fanns. Det var bara en liten bit från vårt tält. Perfekt.

Vi hade stämt träff  med Jennifer och Stoffe på söndagen då dom skulle dit också. Dom kom till Campingen och vi åkte gemensamt därifrån till Malmslätt. Vi blev anvisade en parkeringsplats på ett stor fällt. Hojparkering på ett speciellt ställe. Därifrån fick vi ta bussar till Flyguppvisningen som var 5 km bort. Perfekt med matarbussar hela tiden som gick i skytteltrafik. Bara kliva på så gick den strax iväg. Framme vid flygfältet gick vi igenom anslutningen till Flygplansmuseet. Ett museum vi ska besöka senare. Nu var det för mycket folk. Ska visst finnas en simulator där också på en JAS 39 GRIPEN. Den måste jag bara testa. Körde Viggen i Luleå förra sommaren och det var en upplevelse. Två lyckade landningar av två möjliga. Är men ett ämne eller inte?

Efter flygvapenschefens inledningstal så brakade det minst sagt igång. Vad skulle inleda DSCN1270flyguppvisningen om inte JAS 39 Gripen. Vilket ljud. Jetmotorn drar igång och full EBK och drar iväg och stiger sedan rakt upp. Skickliga piloter. Man kan bara tänka sig vilka G-krafter dom känner i dom olika momenten. Övningsområdet blir ju ganska litet med tanke på deras fart så ligger dom konstant i någon form av skarp sväng. Måste vara en helt underbar känsla att flyga dessa maskiner. Vilken kraft.

Den ena fina uppvisningen efter den andra avlöste varandra utan några långa uppehåll. Fin logostik då dom som skulle göra nästa uppvisning behövde ju starta upp sina maskiner för varmkörning innan. Det skulle vara riktigtDSCN1278 kul att fått höra piloten berätta om dom olika momenten i uppvisningen, men kanske svårt på grund av g-krafterna, så det är väl inte så lätt att prata.

Vi fick också se en uppvisning av dubbeldeckare med tjejer som stod högst upp. Flög runt 300 km/h så det var nog stormigt minst sagt för dom. Nu snackar vi riktigt berg & dalbana. Looparna avlöste varandra. Flög upp och ner.

Det var många riktigt fina uppvisningar. En imponerande uppvisning stod Helikopterflottiljen för. Lede FI hade intagit mark och helikopter divisionen med marktrupper landsattes med två understödshelikoptrar återtog området. Mycket pang pang blev det och krutröken låg tät över Malmen. Häftigt att se. Efter återtagandet så flög helikoptrarna in igen för att snabbt lasta skadade och sedan ta sig ut därifrån. Fortfarande med två understödshelikoptrar.

Som grand final fick vi se fingerad lufttankning. En herkules dundrade in med 4 st JAS 39 gripen.DSCN1300 En mäktig syn. Klockan hade blivit strax efter 15:00 och det var dags att ta sig hemåt igen.

Lite galen i klockor så fick en souvenir och ett minne följa med hem. Det blev en härlig helg fast resan hem blev i FSCN1306 (2)
blötaste laget. Skönt ändå med ett riktigt break från vardagen. Längtar till nästa äventyr som vi hittar på.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )