Annonser

29 07 2017

Hoj Hoj,

2017-07-29

Vaknade i Lilleby utanför Torslanda. Några moln svepte förbi. Strax efter 07:00 var jag ut och kokade kaffe som en liten payback på tältgrannarnas evigt bubblande ungar kvällen /natten innan. Jag trodde att föräldrarna låg i en husvagn bredvid och kidsen tältade, men på morgon åkte husvagnen iväg och ut ur tältet kravlar sig även föräldrarna ut. Hur fasen tänkte dom? Märktes vilka som styrde i den familjen.

Efter frukosten så började vi packa ihop våra pinaler och lastade hojen igen. Börjar få rutin igen på detta. Vi skulle till Aeromuseumet och det öppnade inte förrän klockan 11:00 så vi var ute i riktigt god tid. Vi tog en sväng ut till Sillvik som låg bara en liten bit ifrån campingen. Nu började det att regna lite lätt. Vi åkte ut mot Aeromuseumet för att på vägen kanske stanna för en fika. Nu tilltog regnet. Det regnade riktigt rejält. En skur som många andra skulle vara glada över, men så här på hoj kan man ha det bättre. Besvärligt att se när det regnar så mycket.

Vi hittade inget fik på vägen så vi kom fram rätt tidigt ändå till Aeromuseumet. Vi stannade en bit ifrån infarten och väntade. Ni som känner till åsnan Ior i Nalle Puh sagorna vet att han ofta går omkring med ett regnmoln över sig. Monica illustrerade Ior´s känsla.

Regnet minskade för tillfället något, men dock regnade det. Till slut så öppnade dom innan klockan vart 11 och vi rullade ner mot infarten. Pröjsade avgiften och körde mot parkeringen. Nu tilltog regnet igen så vi parkerade hojen en bit från infarten till berget, så den kom under tak.

Vi gick in i bergrummet och möttes av långa rader med fina flygplan. Där fanns även helikoptrar. Flera pröva på saker fanns längs vägen. Mycket kul att testa olika saker. Vi fikade förstås i den stora markan som dom gjort. En kaffe med en köttbullemacka och rödbetssallad. Satt fint. Vi gick runt och tog oss verkligen tid. Tänkte ta en sväng i en av simulatorerna men det var drösvis med folk och varje flygtur tog 15 minuter. Flög uppe på F21 förut och det var jättekul.

Vi började gå mot ingången igen för att ta oss vidare mot Trollhättan. Oroväckande många kom med paraplyer som det droppade om. Inget gott tecken. Vi kom ut från museet och såg hur det formligen vräkte ner. Ser ut att bli regn, var min kommentar. Bara ta på sig regnbyxorna också och ge sig iväg mot Trollhättan.

Det regnade ihärdigt. Vi såg en skylt om Bohus Fästning och då tog vi förstås en avstickare dit. Mäktig byggnad. Vilka fästningar dom byggde förut. Fast det klart nu bygger vi ju in larm i husen, men dessa byggnader var säkert effektivare än våra larm. Lede Fi siktade på en lång krigsföring då dom skickade upp säckar med latrin för att på så sätt sprida smitta bland fästningens folk. Under krig kunde det vara så många som 1000 personer i fästningen.

Det regnade konstant under vårt besök i fästningen. Vi körde vidare mot Trollhättan som skulle bli vårt natthärbärge. Under hela resan från Gröteborg / Torslanda till Trollhättan så regnade det. Riktigt svårt att se ibland på grund av det kraftiga regnet. Vi kom till slut fram och insåg att jag planerat ett stopp på en camping. Reviderade snabbt tanken och sökte upp ett vandrarhem i GPS´n. Mycket fin funktion. Jag har lagt in alla Sveriges vandrarhem och campingar i GPS´n så jag bara söker på respektive typ så får jag fram den närmaste.

Vi åkte till Gula Villan som var en närmaste och checkade in. Ut en sväng på byn för att käka. Promenerade till Pizzeria Arena och tog förstås en SAAB pizza. Kebabkött, bacon, rödlök och kebabsås. Den var mycket god.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )