Annonser

Leksand – Östersund

2 08 2017

2017-08-01

Leksand vandrarhem med Erik, Carita och Bengt är något speciellt för oss. Vi känner oss så hemma här. Det absolut klart trevligaste vandrarhemmet.

Vi kom till slut iväg om än lite sent (som vanligt). Vi får korta ner den tänkta dagsturen efter Leksand. Nu tog vi faktiskt en lite längre än planerat ändå. Tanken var att övernatta i Fågelsjö. En grusväg på 26 km fågelvägen skulle köras. Vi kom dit och grus är ett stort begrepp. Vanligtvis menar man lite mindre för att inte säga mycket små stenar. När dom blir både 5 och 8 cm kallar jag dom inte för grus. Sån väg fick vi känna på. På vägen kunde man möta en personbil om man tog det riktigt lugnt och helst stannade. Nu kom vi körande på den och ur en kurva kommer en tankbil i ett moln av damm. Jag skickade klossarna ut mot skivorna och lastbilen också. Jag lyckades stanna kontrollerat och tankbilen gled förbi med någon halvmeters avstånd. Spännande.

GPS´n visade av oss på en om än mindre väg en den vi kom på. 2 hjulspår med gräs i mitten. En skylt med uppmaning om att endast fordon på max 3 ton fick färdas på den. Verkar ju som den var trafikerad trots allt. Vi rullade på i hjulspåret. Efter en kurav såg vi ”bron” som var avsedd för max 3 ton. Den bestod av 3 plankor på vardera sida om hjulspåret. Bortom ”bron” så var det fullt med vatten c:a 50 meter. Jag stannade för att kolla läget. Djupet var runt 30 cm. Satte ner tåspetsen för att känna hur botten var och jag kunde trycka ner tån i dyn. Inget man tar 270 kilo hoj med full packning på in the middle of nowhere.

Ut igen på den ”större” grusvägen. Eftersom tankbilen tydligen kommit in så måste ju vi komma ut om vi åkte mot det håll den kom. GPS´n envisades hela tiden med att jag skulle vända. Vi fortsatte förstås. Efter några kilometer så startade jag om turen och den ville få oss att vända ändå. Vi fortsatte och efter någon kilometer till så visade den oss på en ny väg framför oss. Zoomade ut kartan för att se att den verkligen gick ut mot större väg nu som var E45. Jodå vi kom till en väg med någon konstig skylt som jag inte förstod och körde in på den. Den började med riktigt skapligt grus som man kan kalla grus. Helt plötsligt övergick gruset åt det andra hållet och blev mycket fin sand.

Dom som kört hoj i sand vet hur det är och har man sedan en fullpackad hoj med skjuts så blir det inte precis lättare. Första mötet med det blev lite spännande med en kraftig gir åt vänster. Redde upp sig i alla fall. Sen var jag beredd på sandavsnitten.

Till slut kom vi fram till Sveg som fick bli nattens boning. Vi reste tältet. Natten blev lite kylig.

2017-08-02

Vaknade i Sveg med vädret som var växlande molnighet. Kanske mer växlande sol. Det var faktiskt mer moln än blå himmel. Nu var det meningen att köra till Kyrktåsjö, men åska och regn gjorde att vi ändrade våra planer för natten och stannade i Östersund.

Vägen hit var odramatisk vilket inte gör ett dugg. Det blev en ganska kort dagstur. Vi skulle in på museet utanför Östersund längs E45. Dom skulle strax stänga så vi fick nöja oss med en kopp kaffe och en bakelse. Vi satte oss bredvid paret som drev restaurangen där och pratade. Dom hade själva kört hoj en gång i tiden. Norge resor och han hade sett Lofoten i sin vackraste skrud. Sol och fint i 9 dagar. Ett mål jag tänkt göra någon gång. Vi fakde klart och rullade vidare.

Framme i Östersund så chansade jag på Ledkrysset Vandrarhem. Tyvärr var det fullt så vi fick leta upp annat. Rallaren har vi varit på och det var inte så bra tyckte vi. Det fick bli Vandrarhemmet Hjortronet. Vilket bottennapp. Parkering med avgift mellan 09:00 – 18:00. Ett kvarter bort. Ingen koll alls på hojen. Tvättstugan som vi tänkte utnyttja låg i källaren i huset mitt emot Hotellet där man checkade in till Vandrarhemmet. En nyckel för att komma ner till källarvåningen där man fick boka tid typ som en vanlig hyresgäst. Nyckeln till hissen var så krokig att den inte gick in. Tillbaka till hotellet igen och fick en ny nyckel. En var i alla fall rak men det gick inte att vrida om nyckel i hissen för att få ner den till källaren. Vi gav upp och tog oss till Vandrahemmet. Fram och lossade packningen och köra tillbaka hojen till parkeringen. Tji Internet på Vandrarhemmet.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )