Annonser

Sista semesterturen 2017

9 08 2017

2017-08-08

Så kom då sista dagen på semesterturen. Lite sorgligt känns det som. Vi hade kommit till Vandrarhemmet i Örnsköldsvik. Smidigt att betala rummet med swish och få portkod och kod till nyckelskåp. Vi checkade in och lyfte in alla grejer på rummet.  Degade på rummet ett tag efter turen som inte var så lång idag. Bara 11 mil. Detta avsiktligt för vi skulle till ett museum som öppnade först klockan  12:00 i Vännäs.

Man vet vart destinations målet är och blir lite vilse då GPS´n visar att svänga åt motsatt håll och det flera gånger om. Det blir så då man väljer den kurvigaste vägen till målet och det är just det som gör resan till målet hela grejen. Vi gick ut en runda och kollade omgivningarna. Gick ner mot hamnen där en kolossalt stor runt metall trumma hade lastats på ett enormt släp. Det skulle ner till Timrå och tydligen användas som en silo för korn. Släpet hade hur många hjulpar som helst. Dom bakre var även svängbara för det behövde på detta långa ekipage.

På väg tillbaka till Vandrarhemmet hörde vi en hoj komma. När vi kom upp så såg vi att det var en tjej som kom med en Suzuki Gladius. Vi morsade på henne och började prata. Hon kom ifrån Holland och var här på hojsemester. Hennes följeslagares motorcykel hade gått sönder på uppe vid Nordkap. Hennes MC gick inte att skjutsa på. Hon hade bara sina kläder i packningen och följeslagaren hade tagit flyget hem med tält och övrig utrustning då det var omöjligt att ens bara skjutsa honom på hennes hoj. Polisen hade stoppat henne då en av poliserna hade sagt att förare till NL skyltade fordon skulle få blåsa. Det gick förstås bra.

Hon fick i alla fall hjälp att fixa detta boende. Hon var nu på väg tillbaka till Holland alldeles själv. Vi var ju på väg söderut men skulle egentligen göra några stopp, men vi valde att erbjuda oss att följa med henne hem till oss så fick hon sova där. Vi rullade på dom 51 milen ner från Ö-vik. För att komma fram fort så blev det E4:an därifrån. Vi höll skapligt tempo och hon följde med superbra. Efter omkörningarna så gled hon graciöst in till höger bakom mig. Kvickt och distinkt. Vi stannade vid Tönnebro för en macka och kaffe. Vi hade beställt grillat tills vi kom hem så vi behövde lite plats i magen till det.

Väl hemma så käkade vi och pratade om allt möjligt. Likheter och olikheter mellan våra länder. Rätt mycket var lika faktiskt. Vi försäkrade oss om att hon hade boende natten som kom innan hon fick åka iväg. Hade hon inte haft det så hade vi några idéer om vart hon kunde få sova alternativt skicka ut en fråga till vänner söderut.

Det var förstås skönt att vara hemma igen, men samtidigt så saknar jag det redan efter en dag hemma. Friheten att vara på väg någonstans. Träffa nya människor längs vägen. Tråkigt att vi inte kunde tälta så som vi hade tänkt på grund av det minst sagt kyliga nätterna.

Ha De!

To Lisa:

Hi again. It was very nice letting knowing you. You are that kind of person that you easily get connected to. It was very fun to let knowing you and the conversation that we had. Hope your travel down to Vimmerby went without any problem and also hope that the rest of your travel down to Netherland will go without any problem. We wish you all the luck and loking forward to hear from you when you arrive safe at home.

Wish you all the best in the future.

Hugs from Runar & Monica

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )