Annonser

Göteborg

13 11 2017

Hoj Hoj,

Tillbringade en fantastisk helg i Göteborg med Jennifer. MTR Express kan rekommenderas. Fina tåg. Vi hade strålande sol både Lördag och Söndag. Några grader varmt, men solen värmde ännu. Vi checkade in på Scandic Europa som ligger bara ett stenkast ifrån Centralstationen. Mycket praktiskt. Vi fick rummet direkt och bar upp våra väskor. En kort stund att vila ryggen innan vi drog ut på äventyr.

En liten märklig upplevelse med spårvagnar. Ett mycket trevligt transportsätt och enkelt att hitta. Övergångsställen är något som knappt existerar i denna stad. Att köra bil måste även det vara en utmaning då jag som oinvigd tyckte det var väldigt svårt att se vart man fick köra eller inte fick köra. Vi såg inte speciellt många som cyklade och med spåren för spårvagnarna kan jag förstå att det är lite av en utmaning.

Ett smidigt sätt med ett kort som man laddar i presskioskerna och sedan läser av mot en kortläsare i vagnen. Tror nog att många reser utan att registrera kortet, men vid en upptäckt blev det böter på 1200 kronor. För dom pengarna kunde man annars ta 48 resor. Vi åkte rätt mycket och upplevde det aldrig som trångt. Nu var det ju helg så det är väl annat i veckorna. Vissa nya vagnar och en del äldre rullade på gatorna. Aldrig långt emellan vagnarna utan dom kom regelbundet nästan var 4:e minut. I alla fall dom linjerna vi åkte med.

Ett besök i Feskekörka hör ju till ett av turistmålen, så det klart vi var dit. Riktiga läckerhet kunde man köpa där. Färska varor och inga djupfrysta delikatesser. Såg en hummer för 495 kronor, men blev inte lockad av priset. Såg en Marulk och han var inte direkt söt. Satan va ful den var. Gillar dock deras metod att fånga fisk med den maskliknande delen som sitter på ett ”spö” ( illiciet) ovanför munnen. Googlade och såg att dom kunde bli upp till 2 meter långa och väga 100 kilo. Snacka om abborre 🙂
Det var väldigt mycket folk ute och gick och nästan varje matställe var fullsatt. Vi hittade till slut ett där vi åt hemlagat mos och köttbullar. Det smakade mycket gott. Såsen till det var verkligen god.

Vi drog oss mot hotellet igen och tog och vilade en stund. På kvällen skulle vi ut igen och ta en bit mat. Med tanke på dagens fullsatta restauranger så ringde jag och beställde bord på Amazing Thai. Vi tog spårvagnen igen till en station alldeles i närheten. Mycket smidigt. Vi kom in och det var 6 stycken som satt på hela restaurangen. Att beställa bord verkade liksom lite överflödigt. Fast hade jag inte gjort det så hade det väl varit knökfullt eller kanske rent utav görfullt.

Här var det buffé som gällde. Man fick plocka i ordning sin egen tallrik och ge den till en dam som stekte maten åt en. Har käkat lika dant på en restaurang vid Sveavägen i Tokholm. Det gick ju mycket fort då vi var dom ända som skulle få vår maträtt stekt. Som efterrätt blev det glass med drösvis med kolasås. När vi tog glassen såg vi att vi missat en hel del. till exempel friterade räkor och friterad hummer. Vi tog en runda på byn innan vi gick mot hotellet igen.

Söndagen började vi med en god hotellfrukost. Kommer alltid att tänka på en semester på ett vandrarhem när en dam kom med en rågad tallrik med bacon. Som om inte det räckte tog hon en tallrik till. Hon käkade upp varenda bacon som fanns till frukosten. Saknade gröten. Alltid gott med lite gröt och det står man sig på länge. Annars fanns väl allt som man kan tänka sig. Efter frukosten gick vi upp och hämtade våra väskor och checkade ut. Väskorna lämnade vi på hotellet för förvaring så länge.

Nu skulle vi till Spårvagnsmuseet. Det var ju stängt igår då vi kom dit. Elina kom förbi och morsade på oss. Följde med henne en bit då hon skulle möte en kompis att plugga med. Vi gick mot Gustav Adolfs Torg. När vi kom till korsningen Norra Hamngatan och Östra Hamngatan kände vi den ljuvliga doften av munkar. Blötte ett finger och kände vart ifrån den svaga brisen kom. Då såg vi vart doften kom ifrån. Vi gick igenom Brunnsparken där bauta fåglar spatserade. Jennifer tog mod till sig och korsade parken. Med munkarna i handen gick vi mot Gustav Adolfs Torg. Nu såg bauta fåglarna vad vi hade och flög emot oss. Då blev det panik för Jennifer. Dom cirklade över huvudet på oss och tycktes vilken sekund som helst göra en dykning ner för att få oss att släppa munkarna.Vi klarade oss och munkarna förblev våra.

Vi tog en sväng runt Gustav Adolfs torg. Fina byggnader även i Götet och ville man se något extra fick man även här lyfta blicken lite. Jag såg en skylt om kornbodarna och det måste man ju kolla in vad det var så vi travade dit. Det hade tydligen varit militär anknytning på det då vapen och tyger förvarats där. Ett café var öppet så vi gick in. En dricka och två Delicato kakor gick lös på 85 kronor. Helt sjukt. Man ska nog kolla priset lite innan faktiskt.

Vi gick tillbaka till Brunnsparken för att ta spårvagnen ut till Spårvagnsmuseet. 2 minuters väntan innan den kom och 6 minuter senare var vi framme. På övervåningen fanns det historia om spårvägen i Göteborg. En herre kom fram till oss och visade oss runt och berättade för oss och vi ställde frågor. Sånt gillar jag. Guidningen i vagnhallarna började klockan 12 så vi gick ner. En herre mötte och och guidade oss runt bland vagnarna. Ett gediget ideellt arbete låg som vanligt bakom dessa vagnar. Många av dom togs även i trafik under sommaren såsom öppna vagnar. En kul sak var att jag såg på en del spårvagnar att dom hade en liten plog som gick att fälla ner. Jag frågade, och visste redan svaret, om dagens spårvagnar hade något liknande. Svaret blev förstås nej. I Italien där dom byggs så behövs ju inte detta och troligen så skulle det bli dyrt att special beställa vagnar med denna lilla, men  ack så nödvändiga finess, för vårt land. Detta löstes så att dom gamla trotjänarna från museet tog i trafik för att rensa spåren.

Det var dags att dra sig mot Centralstationen igen för att passa MTR Express som avgick klockan 14:00. Vi klev ombord och fick en behaglig mjuk resa upp igen till Stockholm. Helgen gick förstås alldeles för fort.

Tack Jennifer för sällskapet. Det var mycket kul att tillbringa en helg i Götet med dig.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )