Annonser

Dag 8 – Solvang – Nordkap

30 07 2018

Hoj Hoj,

Idag skulle vi upp till Nordkap. 22,7 mil från Solvang. Inte så långt normalt sett, men på norska vägar är det långt. Vi startade väl kanske inte allt för tidigt från Solvang. Tempen var som vanligt ganska hög. Låg på morgonen på 24 grader. Skulle alltså stiga under dagen.

Vi rullade på ut från Solvang. E6 norrut för att sedan byta namn till E69. En lite tråkig väg från början men ordnade upp sig ju närmare Nordkap vi kom. Serpentinvägar med djupa dalar. Mycket trafik då bara den vägen finns upp till Nordkap. Bussar, hojar, husbilar och husvagnar snirklade sig både upp och ner i en strid ström.

Missade att tanka innan vi åkte från Solvang. Man kommer ju så långt på en tank som man tänker att jag tankar imorgon innan vi åker. Sen är man på väg liksom. Bara att kolla hur långt man kommer och göra en beräkning. Inga problem hitintills. 3 stycken tunnlar passeras på sträckan. Den längst 6,8 km. En liten speciell känsla då man som Svensk inte är van vid dessa tunnlar. En stor fördel när solen gassar utanför är att i tunnlarna så är det svalt. 9,5 grader var det svalaste vi hade. I den längsta var det 13 grader hela vägen. Mycket praktiskt med solskydd inbyggt i hjälmen vid dessa tunnlar. Bara att fälla undan för det blir ju riktigt mörkt med det nedfällt.

Vi kom fram till Nordkap och ”turistfällan” eller kanske ska jag säg ”turistfållan”. Jag tror båda passar bra in. Norrmän vet hur man gör pengar. För att liksom komma dom sista 500 meterna får man betala 300 per person. Jag menar vilken åker 22,7 mil utan att betala för dom sista 500 meterna för att sedan kunna göra Nordkap-Check på att besöka listan. Typ ingen som vänder på tröskeln. Snacka om intäkter dom får med alla dessa besökare och sedan shoppen inne också. Mäktigt är det att ändå vara där. NNW c:a 70 mil så ligger Svalbard. Väster ut c:a 150 mil ligger Grönland. Barentshav är det ända som skiljer emellan. Måste säga att vi hade en otrolig tur med vädret då det var fri sikt åt alla håll.

När vi sett oss mätta så var det dags att dra söderut igen. Samma väg tillbaka alltså. Tur att man ser och upptäcker andra saker när man kör åt andra hållet. En strid ström fortfarande på väg upp. Otroligt imponerad av dom som cyklar upp till Nordkap och det var en hel del. Enorma backar att tas sig upp för och långa dessutom. För att inte tala om den värme som det var. En tjej vandrade på väg upp mot Nordkap. Vi rullade förbi Solvang igen och började leta efter sovställe. Vi fick sikta in oss på naturcamp denna natt.

Vi passerade en väg in till en rastplats och gjorde en 180 graders. Körde in på den och fick se en annan hoj en bit in. En kille som var på väg att resa sitt tält. Hörde om det var ok om vi också campade där och det var helt ok. Han var från Frankrike och hette Robin. Han körde en BMW GS 800. Vi hade mycket trevligt. Satt en bra bit in på kvällen och pratade innan myggen tvingade oss undan. Efter frukost och ytterligare prat om vägar i Frankrike och Sverige så konstaterade jag att det var mycket lika ändå. Vägar smalnades av för att ge plats åt cyklister. Ska kanske säga eventuella cyklister. En rätt stark trafikerad väg smalnades av för att ge plats åt dom eventuella cyklisterna så det blev långa köer med stillastående bilar som följd. Helt motsatt effekt alltså än det var tänkt att ge åt miljön.

Vi bröt till slut upp och vår färd fortsatte mot Lofoten.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.