Annonser

Dag 11 — Lofotens Tursitsenter AS — Hammerstad Camping

31 07 2018

Hoj Hoj,

Idag skulle vi nå Å till varje pris. 86 km ifrån Lofotens Turistsenter. 1 timma och 39 minuter enligt GPS´n, men den stämmer inte på dessa vägar. Inte på långa vägar. Skulle man sedan fota varenda vacker vy man passerar så kom man typ ingen vart alls.

Man kommer till ett val att försaka dom vackra vyerna för att ta sig framåt istället. Vi har dom dock kvar i våra minnen. Vi hade kvällssol och fick skugga av träd. Detta innebar ju att vi skulle få morgonsol rakt på tältet. Är det något man bör undvika så är det morgon sol. Tältet värms upp så otroligt snabbt och man snudd på kokar bort i tältet.  Å andra sidan så kommer man ut från det tidigt och kan ge sig iväg i skaplig tid. Jag måste säga att efter alla år vi campat så har vi fått in en otrolig rutin och var och en vet vad den ska göra. Allt går som på löpande band. Från en betraktares ögon måste det se rätt proffsigt ut.

Allt var packat igen och vi kunde ge oss iväg mot Å. 86 km som sagt. Varmt idag också. 24 grader på morgonen och steg under dagen till 29-31 grader igen. Vatten laddat i termosarna. Svettig redan innan vi startade, men fläktade något under den första milen. Vi kom snart fram till Lofoten Vikingamuseum. Ett givet besök förstås. Vi kom dit 30 minuter innan dom öppnade. Solen gassade på bra. I diket bredvid vägen och parkeringen gick två havremoppar och betade. En liten udda plats att ha dom på kanske, men det verkade fungera. Vi gick in och jag fick en tjusig Vikingaring av Monica.

Busslast efter busslast rullade in och området drällde av pensionärer från Tyskland och Norge. Det var välorganiserat så dom försvann snabbt in med sina guider. Vi träffade på en äldre herre som var ortsbo där och som vanligt så blev det ett längre stopp även efter att vi gått runt i museet. Han tipsade om fina ställen längs vägen, men dom flesta låg 1 till 2 mil från vägen på om  möjligt ännu mindre vägar., så vi fick tyvärr avstå från dessa. Kul var det i alla fall att få prata med honom. Älskar dessa möten med ortsbor. Dom har så mycket att berätta vilken är en stor del av en semester och som tillför att man får en extra behållning av den.

Vi fortsatte igen på kringelkrokiga backiga vägar som blev allt smalare och smalare. Några tunnlar passerades även här och mottogs lika tacksamt som igår. Äntligen passerade vi skylten Å. Om jag ska förklara hur det var så kan man med ett endast ord sammanfatta det. Kompakt. Trånga vägar. Husknut låg i husknut. Backar, tvära kurvor. Folk överallt. Kan tänka mig hur det ser ut på vintern. Helt öde. Inte ett liv. Vi åkte så långt ut vi kunde. En bra bit förbi färjan alltså. Vägen slutade i en stor parkering med en souvenirshop förstås. Fans även ett båtmuseum där men vi avstod det. När jag ändå är inne på båtar måste jag berätta om ett par urgulliga fiskebåtar som finns här. Om ni tänker er en vanlig fiskebåt och på halva den gör man en fiske båt av. Dom var så pluttigt söta. Tror jag fick med någon på bild som kommer ut senare.

Vi rullade åter från Å för att se hur långt vi skulle komma. Siktet inställt på Narvik och Kiruna, men förstod ju att dit har vi ingen chans att komma. Vågen tillbaka blir ju samma som ner här. Vi kom förbi Lofotens Turistsenter igen och vi visste att buffé serverades fram till klockan 20:00. Det skulle passa bra med lite käk nu så jag skickade ut klossarna och pilade in mot Turistsentret. Leendet fanns kvar även nu. Kokt potatis och kallops bland annat. Mycket gott. Som efterrätt tog jag risgryn och saftsås. Mums.

Nu har vi landat på Hammerstad Camping. Vi tog en stuga för natten då dom alla våra saker behöver laddas.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.