Annonser

Dag 12 – Hammerstads Camping — Kiruna

1 08 2018

Hoj Hoj,

Det var skönt med stuga natten som var. Ett ösregn passerade flera gånger under natten. Några tält som inte hade så bra regnskydd hade blivit rejält blöta. Kan bara tänka mig hur det såg ut inuti. Dagens tripp skulle gå till Kiruna. 37 mil. Gränsfall med dom Norska vägarna. Vi kom iväg i skaplig tid från campingen. En bra förutsättning alltså.

I Bjerkvik stannade vi för att köpa glas. En isglass som heter Solo och är jättegod. En verklig favorit. Så läskande när temperaturen hela tiden ligger runt 30 strecket. Det blev faktiskt 2 stycken. Nät vi satt där kom en kille på en HD och parkerade bredvid oss. Väst och hela kittet. Han kom in till oss och tog ett glas vatten. Han hade varit med om att bygga tunnlarna häruppe. Han körde betongbilen. Lite kul när han skulle köra upp på tunnlarna med alla lampor blinkandes. Bilisterna bakom trodde det var något i stil med Follow Me. Så när han skulle backa för att vända hade han ett helt koppel med bilar efter sig upp på byggplatsen.

Vi skulle ner till Narvik och han kom just därifrån och såg Politi stå med laser i en nedförsbacke med 60  km/h och en vid en 40 sträcka. Ett typiskt ställe sa han. Många åker just på den med 60 för nedförslutet är ganska brant. Vi rullade på mot Narvik. en liten omväg om man ska till Kiruna, men har man semester så har man. Var förstås ner till Järnvägsstationen och tog några kort. Innan var vi vid en matvaruaffär och Monica gick in för att handla lite god korv och några Solo förstås. När vi stod där kom ett malmtåg och rullade förbi. Hur många vagnar som helst. Tåget tog aldrig slut.

När vi stod där så kom Thor körandes med sin vagn och svingade sin hammare. Några rejäla knallar blev det. En på parkering sa att det skulle komma 24 mm regn klockan 18 i Narvik. Klockan var nu runt 15 så vi började rulla på mot Kiruna. Vi kom bara en bit utanför Narvik då vi fick ta på oss regnkläderna. Strax efter ökade regnet ganska kraftigt. Det fina, om man nu kan kalla åskskurar för fina, är att dom vara väldig kort stund. Däremot kan dom hälla ur sig stora mängder med vatten som kan bilda stora pölar på väg som man får passa sig för och även vara beredd på en dusch från mötande fordon.

Regnet kom och gick hela tiden. Ibland bara duggade det en stund och ibland lite mer regn. Vi kom fram till Abisko Fjällstation. Stora hotfulla moln och det mullrade om hade vi framför oss. 7 mil kvar till Kiruna. Vi tänkte att om vi slaggar en natt här så kommer vi tidigt till Kiruna imorgon och kan kolla in staden. Vi rullade upp och en helt annan värld öppnade sig. Vandrar kängor, Helly Hansen jackor, Ryggsäckar stora som kylskåp. Kåsor hängde och dinglade överallt. Vi kände oss lite felplacerade men skulle testa ända tyckte vi. Det fanns 6 bäddars som man fick dela med andra för 825 kr och 4 bäddars för 1195 kr. Vi kände ju inte för att dela så vi valde det senare. Nu var det strömlöst så ingen betalning hade skett.

Vi släpade ner grejerna till rummet via korridoren som var becksvart. Letade oss fram till dörren och öppnade. Rummet bara skrek mot mig ”Vad är det för fel på dig?”. 1195 för detta. Jag satten mig ner på sängen och googlade. Scandic i Kiruna tog 1250 för ett rum för två inklusive hotellfrukost och en ovärderlig dusch på rummet. Tillbaks snabbt som ögat till receptionen och avbokade rummet som gick smärtfritt då ingen betalning kunnat ske på grund av att det var strömlöst. Vi körde på in till Kiruna och checkade in på Scandic Ferrum. Nu sover vi kungligt för 55 kronor mer än på vandrarhemmet. Ett rövarpris måste jag säga.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.