Annonser

Dag 14 – Boden — Tallbackens Camping

6 08 2018

Hoj Hoj,

Andra besöket till Bodens Vandrarhem. Det perfekta stoppet för att tvätta och torka kläderna. Vi landade runt klockan 8 på kvällen. Swish betalning och koder tillbaka via SMS. Smidigt sätt. Stuvade in allt från hojen. Vi gick ut för att går ut och äta och handla lite frukost, men se det var tji det. Affären stängde klockan 20:00. Kände inte för att gå in på en restaurang heller. Man är ju lite bortskämd med att affärerna är öppna till 22:00. Eftersom det har rått eldningsförbud under hela vår resa hitintills så hade vi ju frystorkad mat i lådorna. Tog med oss varsin pasta med lasagne sås in. Fungerade med fyra väggar runt om, men skall absolut ätas i det fria. Blir liksom en annan smak och känsla då.

Mätta eller kanske snarare ledsnade på maten så vara tvätten klar och det var dags för torktumlaren att jobba. Smidigt att kunna tvätta mellan varven. Insåg att det var alldeles för mycket kläder med. Vi har bara använt en mindre del av dom. Det är en sak som kan reduceras till nästa tur. Givetvis beroende på planering av vandrarhem som har tvätt och tork möjligheter. Inte alla som har den utrustningen.

Helt plötsligt så small det till jäklar å nåda. Thor kom på lite oväntat besök. Inga direkta åskmoln syntes, men luften skvallrade om risken. Så otroligt kvavt och varmt. Några minuter gick och en ny smäll eller snarare gigantisk gnista hördes. Alla som varit riktigt när ett åsknedslag känner igen ljudet. Ett sprakande ljud. Inte mullret man hör då åskan slår ner en bit bort. Det visade sig sedan att åskan slog ner i järnvägen. Inte i ledningarna som jag trodde var första valet. En herre som kom till vandrarhemmet dagen därpå berättade att han såg blixten slå ner i rälsen.

Med åskan kom förstås en rejäl åskskur som vräkte ur sig mängder med vatten. Behövligt ännu skulle jag tro även om det faktiskt såg grönare ut norröver mot från i våra hemma trakter. Apropå torka så talade vi med en norrman om att i Södra Norge var det riktigt bedrövligt. En mjölkbonde med 1200 djur hade varit tvungen att nödslakta så nu hade han bara 300 kvar. Förfärligt i många aspekter. Pratat även med några som varit mjölkbönder men slutat för ett antal år sedan och dom var glada att dom inte vari med om detta.

Tvätten var torkade och hämtad och vi somnade till regnets smattrande på fönsterbleck och fönster. Jag kan säga att jag somnat på 2 röda varje kväll. Värmen tar hårt när man kör hoj. Morgonen därpå så var solen framme igen. Tempen redan 24 grader klockan 09:00 så dagen skulle bli varm igen. Bara att packa ner sakerna igen och dra vidare till nästa ställe som enligt planerna skulle bli Tallbackens camping, men det visade sig bli ett annat stopp.

Dagens besök skulle bli Gammelstads Kyrkstad. Låter inte så imponerande kanske, men som vanligt så vet man inte vart guldkornen ligger förrän man vaskar lite grann. Ännu ett sådant här ställe med en brun skylt längs vägen som vittnat om att något speciellt finns där. Jag hade redan via mina böcker snokat upp det och la in det som en waypoint i dagens tur.

En massa små charmigt slitna bostäder. Gata upp och gata ner. Vi tog en glass vid Ullas Café och sötsakerna i form av bakelser och smörgåsar lockade till sig en drös med getingar. Någon geting hade hittat något som för dom var ett guldkorn och sedan skvallrat för övriga i kupan. Det var förstås ett stort problem för tjejen som jobbade där. Vi fick även vi besök av objudna gäster vid vårt fika bord ute. Dom var faktiskt väldigt påträngande och en jobbig stämning uppstod. Vi försökte lokalisera vart dom objudna gästerna kom ifrån och jag tror inte att dom kom från samma hus som hade caféet. Jag såg inte att dom flög in någonstans utan flög bort mot ett annat hus.

Önskar tjejen all lycka att få bort dom också. Viss risk fanns för henne då hon inte blivit stungen förut och inte vet hur hon reagerar på getingstick. På området var det lite som på Skansen, men härbren och matbodar. I en lång byggnad så var det dukat till fest. Av bordsplaceringen att döma kunde man ana att här skulle det bli bröllop. En mycket vacker miljö att ingå äktenskap i. Må all lycka falla över brudparet.

Vi var förstås även in i kyrkan och tände ljus för våra kära som vakar över oss från ovan. En mycket vacker kyrka med en ganska ny orgel (1970). Den längsta pipan var 6 meter lång och den kortaste 5 mm. Imponerande siffror.

Vi kom fram till Tallbackens mycket annorlunda camping, men det var fullbelagt så inte ens ett tält fick plats. Han hjälpte oss att kolla närmaste camping som var i Vännäs och där fanns det plats enligt föreståndaren som inte själv var på plats, men vi skulle ringa direkt för platserna gick åt som smör i solsken. Vi fick ett nummer och ringde och bokade. Det gick bra. Vi blev hänvisade vart vi kunde slå upp tältet och åkte dit. Framme vid campingen så kände vi förstås igen oss då vi hyrde en stuga där förra året. Det fanns hur mycket plats som helst. Bara att välja och vraka så det där att vi omedelbart skulle ringa var en rätt grov överdrift, men det lät ju bra mellan campingvärdarna. Han ville väl inte säga att det fanns hur mycket plats som helst 🙂

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.