Annonser

En sväng söderut

11 08 2018

Hoj Hoj,

Vi hade varit hemma 2 dagar och kände att nu måste vi röra på oss igen. Som vanligt tog vi en sväng söderut och hälsade på Paul och Kerstin och alla deras 4 benta familjemedlemmar. Alla är lika härliga att umgås med.

Resan ner var en riktigt varm resa. Större delen gjordes i 30 graders värme, men när tempen steg till 34 grader höll jag på att gå åt. Jag fick göra mig en egen ”kylväst”. Svängde ner mot badet i Katrineholm och ner till en båtbrygga. Några badade där med sina hundar. Jag klev av hojen och tog av mig hojjackan och T-shirten och klev ner till vattnet. I med T-shirten och vred ur den. På med den och det kändes riktigt skönt att få den svalka den gav mig. Med öppen hojjacka så skulle kyleffekten komma trots 34 graders värme. Det var mycket behagligt och kan ”varmt” rekommendera detta om det kniper. En fin kyleffekt i hettan.

Jag tror att varje gång vi åkt till Kila Gård har vi alltid kommit dit på olika vägar. Lite märkligt. I år fick vi göra en 180 graders då den lurat in oss på en väg som slutade nästan vid en gård. En herre på 4 hjuling stod ute och väntade på oss. Vägen fortsatte genom gården men på en handskriven skylt stod det att allmänna vägen slutar här. Enligt GPS´n så fortsatte vägen. Jag frågade om man kunde komma ut på en större väg framåt, men svaret var förstås nej. Tror inte den handskrivna skylten fungerat juridiskt sett, men vände snällt om utan att tjafsa. Han var väl antagligen less på den förmodade två hjuliga trafik som redan passerat där.

Vi tog samma väg in som ut men vid avtagsfarten till denna fortsatte vi istället förbi den. Nu kom vi på mer kända marker som vi passerat förut under åren. Passade på att fylla upp tanken innan vi tog den sista biten mot Kila Gård. 5 km grusväg som var redigt torr. Även om farten var relativt låg då den var fullpackad, så dammade det rejält bakom hojen. Kom fram till stället där jag sett Kerstin stått med hojen för ett ofrivilligt stopp då timmer lastades. Luktar så gott av avverkad skog. Jag har för mig att den fanns, kanske finns ännu, som doft man kunde spray i rummet. När jag skrev det såg jag. Spray. Miljötallibanerna har väl antagligen förbjudit denna.

Vi rullade fram och upp till huset. Alla var ut och mötte oss och det blev ett kramkalas med både 2 och fyrbenta. Så härligt att vara nere igen hos våra allra bästa vänner. Tänk så bra det blev tack vare Kattis och Danne som förde oss tillsammans via FB. Nu har vi träffats minst en gång per år. Palle körde igång grillen på eftermiddagen och det blev grillad kyckling och potatis i ugn. Vi satt långt in på natten och pratade. Vi fick även vara med om vädrets makter då ett rejält åskväder drag fram på flera fronter. Regnet som kom var av inte denna värld. En riktig störtskur som höll i sig ett bra tag. Det började även blåsa så regnet började komma horisontellt, så vi var tvungna att gå in även om det var riktigt skönt ute. Vi fortsatte inomhus, men till slut började ögonlocken bli tunga och det var dags att sova. Vi gick ut till vårat tällt och konstaterade att på grund av torkan som varit så var det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att få ner tältpinnarna i backen. Blåsten hade gjort att tältpinnarna som höll upp det lilla förtältet hade lossnat och det hade regnat in på våra stövlar som stod där. Även hade vatten runnit ner mot tältets förgård. Vi ställde in stövlarna inomhus. Nu kunde jag få ner tältpinnarna ordentligt i den lösa marken. Resten fick fixas kommande dag.Regnet var ihärdigt och himlen lystes upp ideligen av blixtar med tillhörande muller. Imponerad av tältet som höll tätt, sånär som på några droppar som letat sig in. För övrigt ingenting och det regnade rejält ska jag säga.

Morgonen kom och Monica och jag tog cyklarna ner till Tynn för ett morgon dopp. Det var riktigt härligt att få hoppa, eller snarare glida, ner i sjön. Lite kyligt som vanligt, för en badkruka, men när man väl vant sig, som gick fort, så var det otroligt skönt. Vet inte hur varmt vattnet var, men det var ljummet när man väl doppat sig. Efter vi legat där ett tag och tvättat av oss resdammet från dagen innan så klev vi upp och torkade oss. Man kände sig riktigt fräsch  efter doppet. Upp på cyklarna igen och tillbaka till gården. Där var det  snart frukost och bara att sätta sig ner och hugga in. Några bekanta till Palle och Kerstin dök upp och vi käkade grillat tillsammans. Smakade mycket gott. Senare på kvällen tog vi alla en kvällsdopp som var otroligt skönt. Vi fick en härlig stund efter badet nere vid Tynn med solen som sjönk ner under horisonten. Småfiskar som vakade i den helt stilla sjön.

Det blev kväll och dags att krypa in i tältet igen. Enligt prognoserna skulle det bli regn och åska morgonen därpå. Natten gick och det blev morgon. Vaknade nog av ett muller i fjärran. En kvart senare så började det att regna och blåsa kraftigt och nu mullrade det på rätt bra igen. Inte så mycket regn som dagen innan visserligen men nog blev det en rotblöta till. Ungefär 30 minuter höll det på innan det drog bort. Inte så tryckande hetta och lite bättre luft denna morgon. Dagen rullad på med mycket skratt och tokigheter (som vanligt). Vi hade planer på att efter vårat besök här dra ner till Öland och snurra runt lite. Fick då veta att saker flyttats runt på tomten som en koll på om det var någon hemma och beslöt oss för att skippa Öland för denna gång. Det lär ju ligga kvar om det inte sjunker ner i havet. Vi har bara Öland och Gotland´s landskap kvar att besöka i vår Sverige turné.

Vi packade ihop tält och plockade i ordning allt för att lastas på hojen igen. Tog säkert ytterligare någon timme innan vi var på väg hemåt. Väl ute på E22 så började det blåsa ordentligt och det var riktigt kraftiga vindbyar som kom. Med tältet uppe på topboxen så blev det ett rejält vindfång så jag fick parera rätt bra för att inte hamna i osthyveln eller räcket på höger sida. Körde småvägar efter Söderköping och färjan över vid Stegeborg. Upp mot Jönåker och Nyköping. Man fick vara på sin vakt när det blev öppna fält där vinden tog i ordentligt. In till Nyköping och försökte få tag på Leffa men det visade sig att han och Annelie var på kryssning. Det får bli ett besök en annan gång. Vi rullade på uppåt igen. Småvägar så långt det gick. Efter Saltå Kvarn en liten bit in på Södertälje vägen dök skogens konung upp på åker. Han hade siktet inställt till andra sidan av vägen. Så ståtlig då han kom travande över åkern. Flera bilar stannade för att beskåda honom och samtidigt varna andra trafikanter med varningsblinkers. Han stannade upp och gjorde som det såg ut, en riskbedömning innan han fortsatte upp mot vägen. Ett mycket ståtligt djur som man bara vill se och inte känna.

Tack för ett par härliga dagar på Kila Gård Paul och Kerstin och alla fyrbenta. Vi saknar er redan, men ser fram emot nästa gång vi ses 🙂

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

12 08 2018
Daniel Dahlgren

En mycket fin rapport, välskrivet och intressant. Tack för den!

Runar

Tack Danne. Kul att skriva av sig lite och bra att ha under vinterns mörker att se tillbaka på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.