Annonser

Söderköping Gästabud 2018

3 09 2018

Hoj Hoj,

Ja även i år var vi ner till Söderköping för att vara med om Gästabudet. Här är det äkta hantverk. Läder livremmar är av läder. Inte några som innehåller plats. Köpte min för runt 6 år sedan och den är lika fin idag som då. Inte en enda spricka i den som det är med dom ”läder livremmar” köpta i butik.

Vi åkte ner på lördag förmiddag och landade i Söderköping runt lunch. Ingen brådska ner. Fel fordon, fel vägar. Fanns en anledning till det. Saker som skulle hem och svärmor skulle hem också. Lite svårt att få med allt på hojen. Som jag brukar säga. Det fungerade men var inte rätt. Blev sugen när jag på söndagen såg flera hojar passera. Vädret var även bättre på söndagen. Det var runt 9 grader när vi åkte från Rimbo på lördagsmorgonen och mulet.

Det finns tornerspel, gycklare och några vakter från tiden som trampar runt. Några riddare dyker också upp på gatorna med utsmyckade hästar med vapen klädda täcken. Lite läckert att höra dom Vakter står vid ingångarna och man kunde ge en valfri peng i inträde. Väldigt många som går all-in på detta. Hela familjer klär sig i tidsenliga kläder. Ser lite kul ut när Converse dojorna stickar fram under dom långa kjolarna.

Vi vart hembjudan till Tonna på Svenska kräftor, men tyvärr så packade mitt knä ihop. Vi tog oss till hotellet och tog det lugnt. Meningen var egentligen att vi skulle campa. Hade vi åkt hoj hade vi nog gjort det, men man kunde inte boka camping Lördag – Söndag utan man måste även boka Fredagen. Det fungerade ju inte för oss. Vi kunde chansa och se om det fanns plats, men det kändes rätt fint att ta in på hotell. Speciellt nu när knäet värkte som satan igen. Somnade rätt fort kan jag säga när väl värken avtog lite.

På morgonen kändes det bättre igen. Inte så farlig värk i alla fall. En dusch och på med stödet för knäet och ner till frukosten. Nåt visst är det ändå med hotellfrukost. Bara välja och vraka. Så mycket man vill testa. Det blev ett lass med stekta bacon, äggröra och prinskorv. Tyvärr ingen gröt som är min absoluta favorit. Det fick bli vanilj yoghurt istället. Funkar men är inte rätt. Där kom den igen. När Monica var ut och rökte träffade vi på en familj som var på väg ut från hotellet. Vi började prata förstås och mannen i familjen körde med samma uttryck. Det fungerar men det är inte rätt. Det var lite kul att höra.

Vi gick en liten runda i Norrköping. En tidig söndagsmorgon är det som vanligt alldeles dött. Så även i Norrköping. Köpcenter öppnade först 11:00 och dom flesta affärer vi såg var stängda på söndagen. Man ska nog komma dit en lördag morgon om man ska ”göra stan”. Blev lite inspirerad att ta tåg till någon stad och ta in på hotell för en natt och kolla in staden. Kanske kan bli ett nöje under vinterns mörka årstid. Man kan ju få lite rabatter som medlem i SMC på hotell. Mest Scandic hotell. Endast ett Best Western hotell och det ligger i Laholm. Lite luddigt vad rabatten är ibland. ”Förmånliga priser i mån av tillgång enligt sportprisavtalet” Vad säger det egentligen. I mån av tillgång kan nog nog slira rätt bra på och va fan är sportprisavtalet? Tror jag ska vända mig till källan och få klarhet i detta.

Var var jag nu? Ju vi ansåg oss klara med dom stängda butikerna och dom stängda köpcentren. Tog oss till bilen igen. Jag har hört talas om Mem, men aldrig varit där. Nu skulle vi dit. Vad är då Mem? Mem är en ort i Tåby socken, Norrköpings kommun. Orten ligger runt Mems slott, längst in i Slätbaken, där Göta kanal möter Östersjön. En båt, Diana, höll som bäst på att slussas. Kunde höra ett par dollarstinna amerikaner med sitt breda språk på båten. Båten kom i nivå med kanalen och slussporten öppnade sig och Diana gled försiktigt ut för vidare färd. Till höger ser ni restaurangen vid kanalmagasinet. Det rymmer även ett vandrarhem. Gedigna väggar i rå sten och takbjälkar i rubust trä.

Det var dags att rulla in till Söderköping igen. Jag fick et meddelande på morgonen att Paul och Kerstin skulle ta hojarna upp för att möta oss. Det skulle bli så kul tyckte vi. Dom är härliga människor och det klickade direkt mellan oss. Känns som vi känt dom hela livet. Vi rullade in i Söderköping igen och hittade parkering utan problem. Det var mindre folk idag tydligen. Snart hörde jag några hojar som kom mullrande och jag kände igen ljudet. Jag visade vart dom kunde parkera och sedan gjorde vi Gästabudet ännu en gång. Först tog vi en bit mat och sedan gick vi runt och kollade in hantverken ännu en gång.

Vi brukar köpa olika kryddblandningar där och så även i år. Nu har vi några att testa på grillat och stekt potatis. Ska bli spännande att testa. Tiden gick som vanligt för fort då man har kul och det var dags för Paul och Kerstin att ta sig hem till sina fyrfota familjemedlemmar. Vi skulle lasta Fabbe full och köra hemmet. Jag trodde inte att Fabbe skulle svälja allt som skulle med, men Fabbe levererar.

Vi saknar er redan Paul och Kerstin. Det får bli en träff igen. Kanske innan höstmörkret griper tag i oss ordentligt.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

4 09 2018
joebona

Härlig läsning Runar och tack för dom varma fina orden, vi känner precis likadant om er.

5 09 2018
Runar

Äras dom som äras bör, är ett gammalt ordspråk som stämmer mycket väl på er.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.