Annonser

Grisslehamnsdagen 2019

14 07 2019

Hoj Hoj,

Ja man kan ju inte sitta hemma när solen står som spön i backen. Därför tog vi en hojtur till Grisslehamn och kollade in Grisslehamnsdagen.

Var tvungen att glida in på OK/Q8  och tanka. Så skönt med en tank på 33 liter. Med den kommer jag 63 mil utan att tanka och marginal. Full tank igen och vidare mot Grisslehamn. Härligt väder. 20 grader varmt. Strålande sol. Knappt någon trafik alls. Så härligt att köra här ute. Inga rödljus, några rondeller som man oftast bara glider in i och rullar ut ifrån igen. Behöver sällan stanna för att släppa förbi dom som redan är inne.

Tuffade på i bra fart. Så härligt att känna olika dofter längs vägen. En riktigt fin doft som vi inte riktigt lokaliserat ännu till vilken växt den kommer. Som behaglig parfym. Ingen stark doft, men den finns där. Som en parfym ska vara. Svängde ner på Sonövägen för att komma till vägen mot Grisslehamn. Passerade en jättehög mast som jag inte tänkt på förut. Försökte sätta mig in i känslan att byta lampa i toppen på den. Jag är inte höjdrädd, men den var nåt jag inte skulle ge mig på. Brukar tänka mig vad och hur jag skulle se uppe ifrån den platsen. Lite läckert att kunna tänka sig att man är det och ser ner när man passerar med hojen.

Vägen mot Grisslehamn kan det vara mycket trafik på. Allt beror på när färjan från Eckerö har kommit eller snart ska avgå. Den kan vara ganska hetsig trafik på den vägen mot Grisslehamn av dom som uppenbarligen startat för sent hemifrån. Det är förstås anledningen att många paparazzi kameror finns längs vägen. Vill ni ha ett foto så kom till mig istället. Tempot var lagom denna dag då vi åkte upp. Man tittar lite runtikring och ser lite nya saker för varje gång.

Vi rullade in till Grisslehamn och en parkeringsvakt visade in dom som skulle besöka dagen. Det var riktigt långt ner till Grisslehamn om man skulle ställa sig där, men med hoj åker man ju rakt in i gröten typ och parkerar utan att för den delen vara i vägen. Vi fick plats alldeles bredvid det lilla torget som för dagen var omvandlad till marknadsplats. Många stånd fanns det. Några lokala förmågor och sedan om traditionella som alltid är med då det är marknader. Äkta leder bälten, som jag alltid är lite skeptisk emot. Jag köpte ett läderbälte för många år sedan på Söderköpings Gästabud. Det bältet är lika fint som då och det är äkta läder det. Ingen läderimitation. Ni vet ju mig och kaffet. Ingen kaffeimitation där heller utan äkta kokkaffe.

Vi vandrade runt en stund och tog sedan en ostmacka med kaffe på Ronjas. Satt fint. Mycket god ostmacka och det bästa var att dom skippade tomaten i det och ersatte den med paprika. Livet är helt enkelt för kort för att äta tomater. Nu hade vi ju sett allt och kaffe hade vi fått så en tur ut till Singö sitter aldrig fel då man är där. Läste (läs lyssnade) på boken ”Singömordet” av Anders Gustafson och Johan Kant. En spännande historia om spioner på Singö och mord. Vi körde ut mot Kalvskär. Vi fick tipset av ett par från Uppsala som var där med husbil. c:a 200 meter att gå. Vilken vacker utsikt vi fick. Lite bortom fyren ligger Åland. Med kikare och bra väder så skulle man kunna se Åland fick vi veta, av dom med husbilen.

Vi åkte hemåt igen. Ett stopp vid Singö Camping för en glass och en dricka sen rullade vi på hemåt igen.

Ha de!

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.