Semester dag 4

10 06 2020

Hoj Hoj,

Igår lättade vi från Saxnäs för destination Park Hotell Lycksele. Vi fick ännu en dag i solsken då vi åkte från Saxnäs. Vi tog en sväng in till Storuman då vi var i närheten. Ett besök upp till Utsikten dit vi brukar åka då vi är här. Av någon anledning brukar vi alltid komma hit på en Tisdag. Det innebär oturligt nog att fiket inte är öppet. Tisdagar är den ända dag då det är stängt. Ett utsiktstorn som man måste klättra upp i och få en storslagen vy över Storuman och många av dom fjäll som vi nyss hade lämnat. Svårt att uppskatta hur långt man ser men helt klart bra många mil. Ett år träffade vi en som varit fjällflygare och han berättade vilka fjäll man såg, men tyvärr hade man redan glömt det då man kom upp till Utsikten. Nu är det utmärkt vart den ligger med skyltar, men då var den riktigt anonym. Han vi träffade då talade om vart det låg och hur vi skulle åka för att ta oss dit.

Till höger ser ni vyn man får från utsiktstornet. En makalös syn och vi hade tur med det fina klara vädret. Då var det en grusväg upp, men nu är den asfalterad sedan ett par år tillbaka. Rätt brant stigning men inga problem för Fabbe som har oanade resurser. Efter Storuman stannade vi till i Vilhelmina. Inköp av gasol till köket så vi kunde ”gasa” på för att inte stå utan det livsuppehållande äkta kaffet. Ett måste när man är ute på tur.

Vi rullade in i Lycksele och checkade in på Park Hotell. Vår bokning blev uppgraderad till lyxsviten med ett stort rum och bubbelbad. Rummet var nyligen renoverat så bubbelbadet var inte inkopplat ännu, men det gjorde ingenting för mig. Inte mycket för Fancy Pancy bad. Räcker gott med en dusch för mig. Var för många år sedan med någon av kidsen och kröp ner i en sådan. Tyckte det mest var obehagligt så jag blev inte gammal iden kokande grytan.

Vi tog en liten sightseeing i Lycksele och kom till Gammplatsen. Vi är intresserade båda två av gammal Svensk historia och detta var en resa tillbaka till 1500 talet på vissa ställen. 16 vuxna som delade på en liten stuga där dom bodde. Dom eldade för att utvinna tjära i en grop där den färdiga tjäran rann ut genom en träränna och samlades i fat. Ett fat var 125,6 liter tjära.. Deras hästar hade en bättre byggnad så dom var måna om deras djur. Värt ett besök om man ändå är i Lycksele. Nu var inget av dom hus som fanns öppet då vi kom, men där fanns en gammal affär, IC mack, bakstugor och många, många till. Ett mycket vackert område att ströva omkring på. Ett sameviste som tyvärr vandaliserades och inte gick att återställa helt, men lite av det finns kvar. Så onödigt som all vandalisering som förekommer överallt. Ett beteende som inte går att skylla på att ”inget finns att göra”.

En stor skillnad mot att åka bil jämfört med hoj är att man känner absolut inga dofter av naturen. Vi passerade ett sågverk och var tvungna att ”veva” ner rutorna för att känna doften av timret. Underbar lukt. Så frisk. Fungerar, men helt fel.

Idag fortsätter vi efter ett besök bland djuren. Destination ej ännu bestämd. Vi tar det som det kommer. Sådana är vi.

Ha de

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.