En sådan härlig dag.

11 07 2020

Hoj Hoj,

Vi körde ner Anita till Trosa, världens ände, för att möta upp Alf, Elisabeth och Ammi som skulle ta med henne ner till Söderköping.

Trosa är en riktigt fin stad. Tycker i alla fall en utsocknes. En stad, precis som alla andra kuststäder, lever upp och blommar ut under dom få sommarmånader vi har. Kommersen var i full gång och bodarna var öppna med allehanda varor. Alltid lockade det någon spekulant att köpa något. Vädret var på topp, även om det inte var någon åskvärme direkt. Åskmolnen hopade sig inåt land och jag såg i en app att det åskade inåt landet och även runt Rimbo. Blev orolig då vi inte dragit ut något från elen. Såg sedan att det närmaste var Alhamra några kilometer utanför Rimbo. Kollade in våra kameror och fick kontakt med dom. Ett gott tecken på att allt var som det skulle med router och fiberbox.

Vi gick runt i Trosa och jag hade förstås ”kamera ögat” på. Älskar att vandra runt och fånga lite vyer med kameran. Det som fängslar mest är ju förstås vatten. Gammal som ung drar sig till vatten. Mycket utspelar sig kring Trosaån som rinner genom staden. Trosaån som förr var en viktigt förbindelse med Mälaren då Trosa var en viktig handelsstad. Idag är det ett sommarparadis för, bland annat båtägare, vilket tydligt kunde ses nere i hamnen. Knappt en ända ledig plats att ankra upp på. Alla möjliga båtar och en del nästan farttyg.

Många fina små bodar innan hamnen. Allt från glass, kaffe till kjolar och scarfs. Många fina restauranger. Vi hittade en med husmanskost. Nu var väl inte Monica´s och mitt val, Fish & Chips, direkt husmanskost, men det fanns att välja på. Några i sällskapet gick på Oxjärpar och det är ju husmanskost. Absolut ingen trängsel även om vi satt utomhus. Gick man in så fanns det hur mycket plats som helst så avstånd hölls. Nere i en av bodarna pratade jag med en försäljare av lösgodis. Klubbor, karameller och andra sötsaker. Det visade sig att han hade varit på Rimbo Marknad, som för övrigt är Sverige största endagsmarknad även om många hävdar annat. det är c:a 500 knallar som kommer till Rimbo den första torsdagen i Oktober. I år inställt som så många andra sammankomster. Rätt beslut då det brukar röra sig om 20 000- 25 000 besökare. Åter till herren jag pratade med. Han hade varit på Rimbo Marknad i 40 år. Även besökt Sveriges alla marknader. Den absolut största kassan han inbringat var faktiskt i Älmsta under Älmsta Natta för några år sedan. Rätt intressant för det är en betydligt mindre ort, men den udda tidpunkten gjorde kanske att många lockades dit.

Efter att ha vandrat runt i flera timma var det ändå dags att ta sig hemåt igen. Sånt här skulle jag kunna hålla på med hur länge som helst. Älskar att vandra runt och fotografer, träffa folk och ”intervjua” dom lite om orten eller vart dom kommer ifrån och vart dom är på väg. Får nog ta med ett block nästa gång och föra lite anteckningar som stöd för bloggen. Vi åkte hemåt och kom till skylten Tullgarns Slott. Åkte förbi många gånger med motorcykel, men nu bestämde vi oss för att svänga in och undersöka. När vi kom närmare insåg jag att jag varit där förut. På en kick-off med jobbet så var vi där. Meningen var att därifrån vandra ner till Trosa och under vägen utföra en del övningar. Jag hade ett knä som inte var som det skulle, så jag fick förmånen att köra ner en av deltagarnas bil ner till Trosa. Nu började vi vårt besök med en kopp kaffe. En kladdkaka med grädde satt fint. Där träffade vi på dessa tjejer som var på cykelsemester. Dom hade fikat färdigt och var på väg vidare. Jag passade på att ta en kort på dom innan dom åkte iväg.

Vi gick upp till slottet. En magnifik park runt slottet och ett mycket vackert slott. Förr var sjövägen den väg besökare kom, så därför var det framsidan av slottet. Vart efter besökarna kom landvägen ändrades framsidan till den motsatta från sjösidan. Ett riktigt stor område som tillhör slottet med tennisbana och en labyrint och orangerier. På grund av coronan hålls slottet stängt i år. Vi får åka dit nästa år då det förhoppningsvis är öppet.

Vi fortsatte från Tullgarns Slott. Vi vek av mot Skanssundet för färja över. Ovant att rätta sig i ledet då vi kom med bil. MC har ju plats längst fram på färjor så därför åker vi också om bilkön för att komma först. Många bilar var det som skulle med och lastbilar och husbilar. Vi kom ändå med på färjan utan att behöva vänta på nästa. Överfarten gick förstås bra och på andra sidan så hägrade ju Eldtomta. En räksmörgås skulle ju sitta fint så har vi middagen avklarad också. Räksmörgåsen höll som vanligt måttet och mätta och belåtna fortsatte vi hemåt.

Ha de!

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.