Vad hände under 2020

29 12 2020

Hoj Hoj,

Ja då närmar det sig slutet av 2020. Året som kommer att gå till historien. Sitter och skriver detta 12:51 och mörkret börjar lägga sig, om det ens har varit något idag denna regniga 29 December dag. Jag tror ingen kommer att sakna 2020, men jag ska leta fram några glädjeämnen i alla fall.

Januari: Konstaterade att det var 3 månader sedan jag lade hackan och spaden på hylla för gott. Tänk vad tiden gick fort. I börja på året blev jag tillfrågad om att fotografera lite ryttartävlingar och det lät kul och spännande, men det föll ju på att många av ryttarna var minderåriga och då krävs båda föräldrarnas medgivande vid fototillfället och hur många föräldrar kommer båda till tävlingarna. Insåg också att det skulle bli mycket administrativt arbete att hålla reda på ryttare och hästar, så jag hade nog backat i alla fall.

Vi var på en promenad ut till Näset och grillade och Hugo tog sitt nu traditionella ofrivilliga dopp där. Vi hann i alla fall grilla korv så vi kunde vända hemåt med en frusen liten kille.

Februari: Semesterplanerna började ta form. Alltid velat se Vildmarksvägen strax efter att den öppnats den 6 Juni. Planerade att åka upp den 8 Juni. Snömängden slog rekord denna vinter med 7 meter snö när dom började snöröja vägen. Arbetet höll på en månad innan och dom körde dag och natt  för att få den farbar innan den 6 Juni.

Fotograferingen fortsatte och så fort jag fick tillfälle så tog jag kameran ut på en promenad. Solen hade redan börjat värmt och där det var lä och solen värmt upp började grönska spira.

Mars: Det blev en milstolpe i Nellies liv då stödhjulen åkte av och hon cyklade utan dom.

Körsbärsträden i Kungsträdgården hade redan börjat blomma. 2 månader tidigare än vad som är normalt.  I slutet av Mars hade vi 10 grader och solen stod som spön i backen. Vi passade på att gå ner till sjön och grilla korv. En mycket fin dag som givetvis innehöll fotografering.

Den 14 Mars var jag och fotade Guldbron som var på väg in till Stockholm. Följde den vid Furusund och åkte sedan in till Stockholm. Funderade på att ställa mig på Fjällgatan men insåg redan innan att där skulle det vara tjockt. Valde Kastellholmen istället och med tanke på läget i världen var det ett bra val. Vi hade gott om plats runt oss.

Den 19 Mars blev det första hojturen. Som det brukar så blev den in till Norrtälje. Någon till motorcykel såg vi denna dag.

Den 26 Mars tog vi hojen in till Stockholm för att investera i lite utrustning på Scandinavian Photo. Corona tider som det var så var det en spök stad. Några enstaka personer på trottoarerna och knappt några bilar överhuvudtaget. En underlig känsla att stå alldeles ensam vid rödljusen i korsningarna. Drottninggatan så gott som folktom.

April: Den 10 April fick jag äntligen min studio färdig. Tyvärr kunde jag inte utnyttja den då jag inte kan ta in folk på grund av smittan, men nu fanns det i alla fall möjligt.

Intrudern i garaget fick sin service så den var redo för att möta lite asfalt igen. Ett foto togs nere vid till ägaren.

Maj: Den 7 Maj drog Nifsta motorträffar igång. Kameran var förstås med på premiären.

Skaffade Naturpasset som är en slags orientering som Rimbo Skid och orienterings klubb ordnat. Med karta och kompass ska man leta reda på kontroller och skriva in dom på ett formulär som följde med. Det blev åtskilliga mil i skogarna och det var mycket kul. Blir samma 2021.

Juni: Den 6:e Juni började vi rulla upp mot Stekenjokk. Det blev bil förstås då det bara var +2 grader där. 2,5 meter snö var det kvar längs med vägen. Så kul att se. Första natten på vandrarhemmet på Folkhögskolan i Leksand. Vårt traditionella vandrarhem har ju bytt ägare och vi vet inte om det ens är ett vandrarhem längre. Nästa natt så sov vi på Ledkrysset i Östersund. Ännu ett av våra traditionella vandrarhem. Tredje natten stannade vi vid Saxnäsgården. 4:de natten åkte vi i finkan på Gamla Fängelset i Umeå. 4 nätter på vandrarhem som vi var så gott som ensamma på. Vilken mäktig upplevelse.

Juli: Tog en sväng med hojen runt Gävle – Sandviken i början av Juni. Den började med att jag åkte ut till Arlanda för att fota wake-board åkare vid kabelbanan. Inga åkare där så det blev en sväng upp till Gävle.
Rikard och jag tog en sväng upp till Skultuna för att smaka om räkmackorna var lika goda som förra året. Det var dom.
Fotade Prins Henry´s fasad på kvällen och det fotot pryder nu disken i caféet.
Åkte med Lennakatten och Thor5 som drog tåget t-o-r Uppsala.
Vi körde ner svärmor till Trosa för att hon skulle träffa Söderköpingsborna som mötte upp. På hemväg passade vi på att ta en sightseeing tur på väg hem. Vi svängde in till Tullgarns slott. Det var stängt för besökare som så mycket annat denna sommar, men vi fick en kopp kaffe och en bakelse i alla fall. Hem tog vi över Skanssundet och färjan. När man kommer den vägen är ett stopp givet vid Eldtomta. Det började bli middagstid så en räksmörgås fick stå för den middagen.

Ännu en tur med Lennakatten, men denna gång med rälsbuss t-o-r Uppsala. Mindes den vaggande gången från rälsbussen och dieselmotorns läte. Ramlade tillbaka i tiden igen från då jag var liten grabb och åkte med rälsbuss in till Uppsala och tog en glass och åkte hem igen.

Åkte upp till Grisslehamn en tidig morgon för att möta soluppgången. Placerade mig på kanonberget och såg solen stiga ur havet. Utav c:a 100 foton blev det 25 kvar.

Vi passade även på att ta hojen ner till våra bästa vänner nere på Kila Gård. Ett härligt välkomnande av Paul och Kerstin och dom fyrfota vännerna Bonnie, Maja och Luffe. Paul och jag tog sedan en fotorunda i grannskapet. Det var mycket kul och önskar verkligen att vi kunde göra det oftare. Vi tog en tur på sjön. Fläktade skönt. Grillmästaren startade grillen och Kerstin hade gjort potatissallad. Det var mycket gott efter en underbar dag. Ungefär 3 km från Kila Gård öppnade himlen sig och det vräkte ner. En glipa mellan jacka och byxa gav sig snart till känna. Regnet höll i sig ända upp till Eskilstuna.

Det blev också en runda med en av mina elever till Brogrillen i Bro. En jätteladdning med tunnbrödsrulle som jag nästan fick i mig hela.

Augusti: I början av Augusti hade jag planerat en hojtur med Hojgänget till Skultuna för att pröva räkmackorna. Det 16 stycken hojar som deltog och några som skjutsade. Starten gick vid McDonalds i Upplands Väsby. På slingriga vägar tog vi oss upp till Skultuna och på minst lika slingriga vägar hem.

Gick runt en nyskapad sjö. Jägarsjön. På ett ställe hittade jag Jättebjörnloka som är en invasiv växt som inte ska finnas i vår flora, och för övrigt en mycket giftig växt då beröring av bladen kan ge brännblåsor som svider något ofattbart. Jag anmälde att vart växten fanns och några veckor senare var den besprutad och död. Känns riktigt bra att det händer saker när man anmäler det.

Det kom en kväll som lovade många stjärnfall så jag tog kamera och stativ och gav mig ut i natten. Jag lyckades bara se bara två stjärnfall och varav jag fotade ett av dom.

I slutet av Augusti bestämde vi att vi skulle besöka Paul och Kerstin igen. Det blev med bil denna gång. Vi åkte först ner till Västervik där vi gick runt och jag fotade lite. Inte varit där förut så det var riktigt kul. Många fina gränder finns det och skulle vilja dit igen. Paul och jag hade planerat lite fotoutflykter igen, men dom regnade inne då det regnade i stort sett hela den helgen då vi var där.

Jag satte ut mina foton nere på ICA Supermarket. Min första utställning. En till kommer i Februari 2021 nere i Rimbo Centrum på Café Chocolate.

September: Jag var in till Norrtälje en kväll i början av September och fotade några ställen. Ett av kort pryder ny Gruppbilden för FB gruppen ”Norrtälje – Vad händer på byn?” Vann en omröstning så bilden valdes till gruppbild. Mycket kul att få pryda sidan.

Då kom äntligen porträttfotograferingen igång. Ett barn som fick vara modell. Utomhus ner vid sjön. Blev lyckat då hon var duktig på att posera. Flera fotograferingar ägde rum efter denna.

Oktober: Ja denna Oktober blev som så mycket annat väldigt annorlunda då alla aktiviteter är nedstängda på grund av Coronan. Således blev det ingen Rimbo Marknad. Något som dom flesta Rimbo bor ser framemot. Även jag. Inte för att man göra några fynd, men lite extra strumpor och marknadsgodis brukar det bli.

Saknade även Gästabudet i Söderköping som vi brukar besöka. Där är det hantverkare som säljer sina alster. Köpte ett läderskärp där för många år sedan och det är nästan lika fint nu. Det var äkta läder det.

November: Början av november präglades av förtvivlan. Risken var stor att min älskade hoj skulle behöva säljas. Hjärtat i villan la av kan man säga och en ny lösning behövdes till. Det ordnade till slut upp sig, men hatet mot den som satt oss i denna situation växte ytterligare. Hoppas på karma för det verka kanske vara det ända som hjälper på denna sliskiga ål.

Det blev en höst med väldigt många fotografier. Jag har inte varit med om någon höst som bjudit på så många och vackra solnedgångar. Även många tidiga dagar då sjön varit täckt i dimma som skapade några magiska vyer. Några av dom kan ni se här liksom porträttfotona .

December: Vi var ut till Rönnskärs udde en bit utanför Väddö. Ett mycket fint ställe som jag absolut kommer att besöka igen. Många fina vyer för fotografering och väldigt speciella klippor. Såg ungefär ut som när isen håller på att gå upp och trycks upp på land. Så så dom stora vassa stenarna ut.

Ja det var detta året i korthet. Ett år som präglats hårt av pandemin då inget har varit som det brukat. Alla evenemang inställda. Ser framemot 2021 med hopp om att allt kommer att återgå, kanske inte till det normala men näst intill.

Jag önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År !!

Åtgärder

Information

2 responses

29 12 2020
joebona

Härlig läsning. Önskar också att vi kunde göra det oftare. 🙂

Runar

Ja det skulle vara jättekul om det fungerade. Skulle vara så kul att visa er runt häruppe i norr och vi kunde ta en fotorunda.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.