Stockholms promenad

13 07 2022

Det var ett tag sedan sist som jag skrev något. Dagarna rullar på som aldrig förr. Den ena veckan efter den andra bara flyger förbi. Mycket fotografering har det förstås blivit. Häng med på Stockholms rundan 🙂

Igår träffades jag och Paul i Fruängen. Paul tog bilen dit och sedan åkte vi in till Slussen. Redan vid Centralen åkte kameran fram och första fotot togs på en väntande tågresenär.

Vi har tagit promenader förr i Stockholm tillsammans och denna gång tänkte vi gå runt Södermalm. Det skulle bli en fin dag, kanske lite i varmaste laget, men med jämna intag av vatten så gick det bra. Vi började med en liten frukost på Café Fåtöljen. Kaffe och en ostfralla med salami och brie. satt fint som frukost. Några som passerade fönstret var ju ett givet motiv.

Efter frukosten tog vi Götgatan söderut. Såg denna herre som tog igen sig vid ett av dom många caféer och barer som finns. Det syntes att det var semestertider för jösses så mycket folk det var i rörelse. Gatorna var fulla med folk som strosade omkring som vi kanske lite planlöst. En liten plan hade vi att röra oss runt Södermalm, men inte mer än så.

Vi gick förbi Medborgarplatsen och vek av vänster på Folkungagatan. Hittade några till som tog igen sig på ett café. Man behövde vila lite emellanåt och ta sig lite vatten. Tror det gick åt 2,5 liter vatten. Jag som dricker så dåligt med vatten, men fick mig känna på hur det var att få vätskebrist. Det var inte kul. Otrolig kramp i båda benen. Hinkade i mig vatten och lite salt. Till slut så hjälpte det, men fy fasen vad ont det gjorde. Kroppens sätt att säga nu får du fan skärpa dig.

Vi fortsatte Folkungagatan österut med sikte på Fjällgatan. Lite skön bebyggelse i början av Fjällgatan som fick bli ett foto att ta med. Rätt härligt att se när sådana byggnader står pall och får vara kvar. Vi såg riktiga skräckexempel på nybyggnationer. Fasader som såg ut som containrar i veckad plåt i en stadsmiljö med vackra äldre byggnader. Hur tänkte man där. Stack verkligen ut från övrig bebyggelse och då inte till det bättre.

Stora fartyg låg vid kajen och vi undrade lite över alla dessa, kanske uppemot 1000 passagerare, och hur dom skulle få rum i livbåtarna om det nu skulle behövas. Passagerarna såg ut att njuta en god middag och ett glas vin eller några öl på däcket i aktern.

Promenaden gick vidare till Vitabergsparken. Vi slog oss ner i skuggan vid denna paviljong för en paus och vätskekontroll. Kontrollen bestod bara av vatten så inge missförstånd uppstår 🙂
Det var skönt att sitta lite i skuggan och ta igen sig.

Vi gick vidare ner mot Norra Hammarbyhamnen och vid Kaj Plats 308 höll en skeppare på att snyggade till sin båt. Många båtar låg vid kajen. Vissa i större behöv av lite kärlek än andra. På en av båtarna hade en djungel av blommar tagit över. Något sa mig att denna lämnar inte sin kajplats.

Hammarbyslussen öppnades och en strid ström av både mindre och större flytetyg passerade.

Vi slog oss ner igen i skuggan vid Aimo Park. Thai Boat restaurangen med sin drake i fören.

Det var dags för lite mat så vi gled in på Honey Honey vid korsningen Östgötagatan och Folkungagatan. Det blev panerad fisk. Tänkt lite på det här med panerad fisk som finns på varje restaurang. Det säger ju egentligen ingenting annat än att den är panerad. Vad är det för fisk egentligen. Ibland står det faktiskt panerad rödspätta, men det är inte ofta. Man tänker aldrig på att fråga heller, men gott var det i alla fall.

Nu var siktet inställt på Mosebacketorg. Norrut alltså på Östgötagatan. Paul köpte varsin kopp kaffe och kanelbulle. Serverat i riktiga koppar och ett helt ok kaffe.
På torget står detta konstverk, Systrarna, av Nils Sjögren. Två unga kvinnor dränkte sig tillsammans i Hammarby Sjö. En ledtråd till orsaken var att: ”Det synes mellan dem ha existerat en svärmisk flickvänskap med något överspändt i sig”. Kvinnorna hade bundit sig samman med hattslöjor och fyllt resväskor med sten så att dom drogs ner i djupet i Hammarby Sjö. Omtalat i en artikel i DN den 20 November 1911.

Från Mosebacketorg gick promenaden över Slussbron. Även känd som Guldbron. Vid Stockholms ström hade Ostindiefararen Götheborg lagt till. Man kände tjärdoften lång väg. Vilket skepp alltså. En replik av den ostindiefarare med samma namn, som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp

Genom Kungsträdgården. En grön himmel täcker Jussi Björlings Allé.

Nu var det trångt på Hamngatan. Man fick kryssa sig fram då vissa ställt in GPS´n och det finns ingen omväg beräknad.

Så var vi framme vid Sergelstorg. Många måsar som cirkulerade och letade efter något ätbart. En slog sig ner och betraktade en herre som kanske kunde bjuda på något gott.

Så var denna Stockholms promenad över för denna gång. Paul tog tunnelbana tillbaka till Fruängen för att sedan ta bilen 3 timmar söderut. Jag åkte med tunnelbanan till Danderyds Sjukhus och sedan den Röde igen till Rimbo.
Det blev en promenad på 14,8 km i Stora Människobyn. Mycket trevligt som jag ser fram emot nästa gång Paul och jag kan göra om, fast i en annan stadsdel.

Åtgärder

Information

Ett svar

13 07 2022
joebona

Mycket trevligt och du har skrivit ner det perfekt. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.