Hojtur 2022

6 08 2022

Så kom vi då iväg på en hojtur som blev lite längre än planerat.

Man funderar på hur allt ska få plats på hojen när man plockar fram det som ska med, men på något sätt har vi lyckats varje gång. Det känns att hojen blir rejält lastad, men Adventure hojen slukar det mesta. Allt packat och klart så körde vi söderut mot Paul och Kerstin på Kila Gård. Alltid ett besök per år försöker vi få där på ”Kila Camping”. Vi kom iväg rätt sent på dagen så vi körde på tråkvägar ner denna gång för att komma fram så fort som möjligt. Fint väder hela vägen, fast kanske för fint med 27 graders värme och varmare skulle det bli. Inte så mycket trafik söderut en söndag, men mycket mötande trafik mot norr. En del kanske började leta sig hemåt igen efter semestern och vill kanske få några dagar hemma innan gruvorna kallar. Vi stannar till varje timma och dricker vatten. Viktigt att dricka när det är varmt.

Vi körde på utan stopp till Järna avfarten där vi brukar stanna för en kopp äkta kaffe. Nu tog vi ett stopp där för lite frukost på Burger King. Funkade men gillar egentligen inte dessa utan Sibylla ska det vara. Blev i alla fall mätta och det var ju syftet med stoppet. När jag skulle ut igen så stod det en bil framför mig mig utfarten på väg 57 till Järna. Det är lämna företräde så jag hakade på när den började rulla då det inte kom några bilar på närmare håll. Precis innan han ska gå ut i körbanan tvärnitar han och ska vänta på en bil som säkert är 200 meter bort. Inte så att det är en 110 väg så det tar ju ett tag innan den kommer fram. Jag han gira vänster och stannade vid sidan om för att se om det var någon bil jag inte sett, men så var det inte.

Efter den lilla incidenten så rullade det på utan problem. Lite kaos vid Söderköping på grund av broöppningar och rödljus inne i Söderköping. Jag glider in första vänster och kör igenom Söderköping på insidan så att säga och ut vid sista rödljuset vid OK/Q8. Rullar sakta men säkert genom hela Söderköping. Ut igen på E22. c:a 10 mil kvar innan Kila gård. Stannade till och fyllde på med lite vatten och vätskeersättning. Kände att det började kärva lite i vaden igen. Dags att köpa magnesium tabletter för krampen i vaden.

Vi rullade in på Kila Gård och blev hjärtligt mottagna av både tvåbenta och fyrbenta. Bonnie slogs sig ner vid mig som vanligt och lutade sig mot mig. Passar alltid på att smyga in i tältet och prova lite campingliv. en parkeringsöl satt fint efter den något varma resan ner. Fast bättre en regn som vi senare också fick pröva på. Vi kom ner rätt sent, fast kvällsmålet blev jättegott med några olika korvar och bröd. Klockan blev mycket och det var dags att krypa in i tältet.

Vaknade till tranornas trumpetande och en ny vacker dag hade börjat. Vi tog Palle´s bil ner till Dalhem och provianterade lite inför kvällen måltid med Paul och Kerstins vänner. det stod inte på förrän det blev kväll och Stellan, Karin och deras hundar Dan, Bill och Ture kom. Det blev en lyckad kväll med tokroligheter som vanligt. Timmarna gick och klockan han slå midnatt innan vi kröp in i tältet igen och ett visst lugn spred sig över Kila Gård.

Ture och Stellan

På våran madrass hade en söm gott sönder så det var en stor ”bulle” i mitten av den, så den var inte så skön längre. Googlade lite efter en ny och hittade en på Jysk i Västervik. Vid lunch ungefär tog vi en tur med hojen till Västervik för att skaffa en ny madrass. Den var något mindre men den var faktiskt bättre än den gamla. Det lilla i mindre storlek gjorde mycket i vikt och mycket lättare att få ner den i toppboxen. Det blev in liten ficka på c:a 2 dm på varje sida perfekt för att få ner hojkläderna, hjälmar och tankväskan. Vi bestämde också att vi skulle fortsätta ner till Öland, så klädförrådet vi hade med var lite för litet då detta inte var planen från början. Lager 157 med T-tröjor för 30 kronor och billiga underkläder blev lösningen. På eftermiddagen åkte vi till Stellan och Karina och fikade.

Ture
Bill

Nu fortsatte vi resan söderut till Kalmar och över på Ölandsbron. Full lastad hoj med skjuts och skaplig vind på Ölandsbron var lite spännande. Jag fick hålla emot och parera kastvindarna för att hålla mig i filen. Det gick bra i alla fall och jag höll mig på min kant. Vi körde direkt upp till Borgholm för att tälta. Var in till Borgholms Slott men det skulle stänga om 25 minuter så det var ingen idé att gå in och betala 200 kronor. I solnedgången så fick jag i alla fall en lite ett fint siluett foto på några besökare.

Vi checkade in på Kapelluddens camping i Borgholm. Normalt sett så betalar man per tält, men kan man suga i sig lite extra betalar man per person. 595 kronor gick en natts tältplats utan el på. Överpris tycker jag då duschvatten betalade du ändå extra för. Fick i alla fall lite fina foton på både solnedgång och soluppgång. Träffade en tysk kille som körde solo på en Suzuki V-Stom. satt långt in på kvällen och fortsatte på morgonen efter. Han hade bokat en natt till och skulle åka runt lite. innan han fortsatte mot Stockholm och sedan Oslo.

Solnedgång i vid Kapelludens Camping, Borgholm
Soluppgång vis Kapelluddens Camping, Borgholm

Fick några fina foton med en lite rolig historia. En äldre man kom puttrande med sin båt för att ta upp nätet som han lagt ut kvällen innan. Inte så mycket han fick upp men några fiskar var det. Fotade då han tog loss en plattfisk ur nätet och slängde den i båten. Tydligen hade han inte noterat den fågel som satt akterut på båten. Den var blixt snabbt ner och tog fisken och flög iväg. Det var inte den enda fisken han gick miste om.

Vi hoppade över fyren Långe Erik då det var lite långt för att se den. Däremot hade det varit kul att se Trolleken som ligger på Östra delen av Byxelkrok i Naturrum Trollskogen. Den lär ju finnas kvar så att säga. Vi körde söderut efter utcheckning Långe Jan var målet innan vi skulle resa vidare. Mycket folk och framför allt fågelskådare som var där. Vi hörde ett konstigt läte som vi misstänkte var sälar och det visade sig vara en koloni gråsälar.

På väg ner till Långe Jan stannade vi till för en kopp fika i Mörbylånga och Café Söderbönor. Måste säga att det var mycket goda ost/skinka mackor där. Något extra än mot vad man är van vid. Mycket färskt bröd.

Kom på att på Öland fanns det en mycket speciell plats med en dråplig historia. Sandby Borg som jag ville besöka.
Från Wikipedia:
”År 2014 hittades ett guldmynt från romarriket, en så kallad solidus, i ett stolphål i borgen. Forskarna tror att boende i borgen hade varit legoknektar i den romerska armén eftersom det var vanligt att betala dessa med denna typ av mynt. Detta, och att man hittills under de provgrävningar som skett har hittat ett tiotal skelett av uppenbarligen hastigt nedhuggna vuxna män och barn, stärker en teori om att borgen attackerades genom en snabbt utförd och välplanerad massaker, som tidfästs till omkring 480 efter Kristus. Skeletten återfinns liggande precis så som de föll när de höggs ned och kropparna har aldrig begravts. Att borgen varit tabubelagd bekräftas av en lokal tradition, som före fyndens återfinnande visste att berätta att ”det är något hemskt med Sandby borg” men man vet inte vad”
Det är nog den ända borgen som det inte visas någon vägledning till och vi hittade den inte. Skulle ligga vid Södra Sandby, men såg ingen direkt väg som kunde leda till den.

Vi körde mot Ölandsbron igen lite besviken på att inte hittat borgen. Bokade plats på Kaffetorpets Camping på Oknö. Lät som ett måste för oss kaffeälskare. Tältplats med el för att ladda telefonerna. Min mick i hjälmen hade lagt av så den behövde inte laddas. Några powerbakns fick också lite ström. 395 kronor för en natt med el och det var rätt ok. Fler som tyckte platsen var ok var dom c:a 350 000 mygg som fanns där.

Ett åskväder drog in under natten med buller och bång. Regnade rätt häftigt under ovädret, men så bra man sover i tältet med droppar som smattrar mot tältduken. Tältet är suveränt och har stått emot alla dom regnväder vi råkat ut för. Morgonen kom och vi åkte mot Oskarshamn för lite frukost och därefter tänkte vi köra till Västervik för att campa och sedan inåt landet igen.. Tänkte be dom köra igång Oskarshamn 1 och 2 igen, så Karlshamnsverket slipper förbruka cirka 70 ton olja per block i timmen vid fullast (330 MW).

På väg till Västervik öppnade sig himlen igen och tydligen fanns det en hel del vatten som inte kommit ner. Nu fick vi verkligen testade membranen i jackorna som inte varit så sköna vid 31 graders värme på Öland. Hör och häpna så höll det vattnet borta, men funderar fortfarande varför vatten släpps in en bit i kläderna. Vi tog aldrig någon sväng inåt landet utan fortsatte raka spåret hem.
Ha de!

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.